Strong Angel

Alla inlägg under januari 2012

Av Johanna - 23 januari 2012 18:33

Sitter vid datorn med en kaffe brevid, känns som ren lyx! Min lilla flicka har haft en jättekämpig helg (förmodligen magen) så sömnen har varit väääldigt begränsad. Jag har försökt så gott jag kunnat att roa de andra tre också medans ju Niklas jobbat natthelgen. Mamma hjälpte mig i lördags (väldigt tacksamt) och i söndags kom svärmor med mat. Annat har Leia krävt min uppmärksamhet 24/7, samtidigt som de andra velat leka såklart. Jag läste två stycker sagor för Saga samtidigt som Leia låg i famnen och jag fick trösta henne och byta läge på armen ibland. Hann också med att spela Toy story 3 spel med Viggo och T har haft en kompis här. Igår när vi la oss tackade jag henne för hjälpen. Hon är duktig, verkligen. Är så glad att pappa är ledig nu i veckan i alla fall. Det märks på henne, och imorgon ska vi hela familjen ta en tripp till Kaskad och ta igen tid tillsammans.

Mitt lilla hjärta har haft det väldigt jobbigt och jag har försökt nätterna i enda att trösta henne. I natt har hon dock sovit jämte mig och det gick så bra äntligen! Klockan 4 vaknade hon och ville ha mat och sedan låg hon som en solstråle och "pratade" med sin mamma. Så får hoppas det är på bättringsvägen nu. Hon sover själv nu och det känns bra, då jag vet hon mår bra och man får lite tid till annat. Vi var på BVC idag, och hon väger nu 4690 g och är 57,5 cm, en viktuppgång på 300 g på 1,5 vecka. =) Hon fick även sin tunga lila, så nu är hon riktigt cool! Jag märkte att hennes tunga blev vitare och vitare och idag var den jättevit, det är ju "Torsk" som det heter som småbarn kan få, svamp på tungan. Det hade även jag som liten. I regel gör dom numera ingenting åt det utan det går bort av sig självt, men sköterskan penslade på henne idag då hon höll med mig om att det var rätt mycket. Ni ska få se hur cool min skrutta är sen på en bild ;)


Jag skänker idag en tanke till min älskade moster som skulle fyllt 57 år. Minns föralltid hennes skratt, värme och vishet. Tänkte del med mig utav en grej jag föralltid kommer minnas. En händelse som jag sent kommer glömma:

Jag cyklade hem från skolan och min moster skúlle komma hem från Gotland och hälsa på oss. Mindes att jag var väldigt glad över detta. Hon tog med mig och min lillebror till Konsum som fanns på den tiden. Där fick vi, trots att det var vardag ta varsin godispåse. Jag valde noga ut sockerbitar och colaflaskor till dess jag tyckte det var lagom. Så gick vi till kassan. Där sa kassörskan då Ola vägde sin påse "70 kronor". Moster A bara skrattade (jag skämdes) och sa att bara gå du och fyll på din påse lite till Johanna!!

Nu har jag betalat in räkningen till "Vi föräldrar" som jag börjat prenumerera på och till min nya bok.

Känns faktiskt underbart att det är måndag idag. Vi har helg och Leia mår bättre. Jag hade lovat ta med barnen till simhallen i helgen och att de skulle få leka med Leias sysslingar, men då hon varit så känslig och ja sjuk så har det inte gått. Så dom längtar tills i morgon, då det som jag tidigare skrev blir Kaskad och det så klassiska Börjes.


Av Johanna - 21 januari 2012 16:41

"Åldern är bara en siffra, den är helt irrelevant så länge det inte är en flaska vin".

Detta citat hittade jag på en kompis Facebooksida. Riktigt bra om ni frågar mig! Skulle ni frågat mig för kanske tre år sedan skulle jag kanske sagt att max 10 år kan det vara emellan två som är tillsammans. Kanske för att alla andra sa så eller för att det bara ska vara så. Men varför? Filmstjärnor får skaffa tjejer som är 30 år yngre, men om 15 år skiljer emellan två "vanliga" människor är det fel eller rent av äckligt. Min sambo är mycket äldre än mig, han har haft familj innan, köpt hus med mera, men han är rätt för mig! För han vet vad livet handlar om, han trivs att leva "Svenssonliv", vilket är det jag ser som meningen med allt. Visst var jag skeptisk när han visade sitt intresse för mig och jag kämpade länge emot, men nu skrattar jag åt det. För va fan åldern är enbart en siffra. (skillnad om jag vatt 13 givetvis) men vuxna är vi bägge två.Ska tillägggas att jag är 20 och min sambo 38. Och mognad har INTE ETT SKIT med ålder att göra utan mer av händelser och värderingar i livet. Vad ville jag då med detta inlägget? Jag är lycklig och min älskade Niklas har gett mig det finaste man kan få nämligen en dotter. Om jag rättat mig, följt alla anvisningar hade inte hon funnits. Så jag tycker att man ska följa sitt hjärta, no mather what, vad tycker ni? 

Av Johanna - 21 januari 2012 16:15

Tänk vad tiden går! Har inte bloggat på över en vecka. Är så full av tankar och idéer. Skrev ett inläggt en gång om självmord och om tabun att prata om de som gått bort. Det väckte mycket känslor hos folk, vilket gav mig en t idé. Tänker förresten fortsätta skriva på mitt projekt jag gjorde för två år sedan. Den heter "ps. var stark". Det får bli ett projekt nu jag kan ta till under mammaledigheten. Har varit mycket såhär i början att ta in allt och jag lär mig känna min dotter. Vi kommer så smått in i rutiner med mera. Efter varje gång hon nyser får man världens léende, haha! Har köpt ett album till henne, ett mindre än hennes syskon har, men detta var snyggare än d som fanns (Tova fick välja). Har för övrigt haft en riktigt tuff natt. Det är första gången jag har alla fyra barnen själv, då Niklas jobbar natthelg dvs 12 h x 3. Det blir en tuff utmaning, men han måste ju jobba (i sommar är det min tur lite). Igår hade vi fredgsmys och hejade på Tingsryd så åt vi pizza. Dock har Leia testat mamma rejält. Inte fått sova mer än korta stunder efter klockan 4 i natt. Tror hon har feber eller något för hon har varit så himla känslig och storgråtit om jag rört mig en millimeter. Mammas tjej! Vart helt färdig tillslut. Det går ju att ge henne allt när man är ensam men har man tre till att ta hand om blir det kämpigt, så mamma kom idag och med sig hade hon enorma godispåsar till dom! =) Vi lekte Gömma nyckel och spelade Svarte Petter bland annat. Är så glad att jag har det stöd jag har av henne. Hon finns där nära tillhands om det är något. I morgon tänkte jag ta med barnen till Emmaboda simhall, dit deras (Leias) sysslingar ska. Dom leker alltid kanonbra så blir kul samtidigt som jag får lite hjälp och Niklas sova ut...

Känner mig riktigt dålig som tar hjälp av mamma. Jag kan klara det själv att ha fyra barn!! Men Leia krävde hela mammaJohanna igår så är ju synd om de andra. Så ville mamma träffa sitt barnbarn och bonusbarnbarn ju. Love u!

Ha en fin helg alla, jag ska försöka bränna en skiva och iallafall få läsa inledningen av min nya bok "Ett bedårande barns bekännelser" av Peo Thyrén, medlem i Nocie. 

Älskar min dotter så jag blir galen, och tur är väl det är ju det som driver en....

Nästa helg ska barnen till deras morfar och hans särbo. Roligt för dom! 

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kram / Johanna

Av Johanna - 21 januari 2012 16:02

...jag vill ge er allt ,lära er livet tusenfallt. Hålla era händer och hjälpa er med allt som är svårt. 

Älskade ungar jag önskar er allt, stolthet och visdom tusenfallt. Med att välja det liv som ni vill, fasthet att i era beslut stå still. Älskade ungar jag ska ge er allt, kärlek och ömhet tusenfallt. Trohet och ro att vara helt nära, och att ni rätten har att begära. Älskade ungar jag tror er om allt, ni klarar det mesta tusenfallt. Följ era drömmar och gör det ni vill, jag finns alltid här, nära intill.  


   

Av Johanna - 13 januari 2012 16:32

   Det är otroligt vad tiden går! I tisdags var vår prinsessa en hel månad. Det märks såväl på henne som på kläderna. Vilken tur då att mormor Marita kom med nya kläder. Som synes så var det två rosa klänningar, en pyjamas, en tröja och ett par byxor och så det finaste, en sovpåse som det står "Pytteliten" på. Jag har sagt att hon inte ska köpa en massa, men hon tycker det är roligt. Tänk vad Leia kommer bli bortskämd ;) Vi vaknade i onsdags vid sextiden för då vill L ha mat. Klockan sju steg jag upp för att ge de stora frukost och skicka dom till skolan. Sedan somnade jag om och Leia väckte mig vid 9. Hon åt, fick ny blöja och fina kläder. Sedan låg jag och bara gosade med henne. Vi pratade om allt möjligt<3 Så har jag även lärt henne göra "TTT-ramsan" såklart. Är mycket tack vare TAIF att hon finns ens.

Framåt tio ville hon sova, men jag höll henne vaken så mormor fick gosa med solstrålen ett tag då hon kom. Så var vi ute på långpromenad i vagnen och på kvällen gjorde vi hela familjen ett besök hos min farmor Ella. Där serverades utsökta kroppkakor och så tårta och fika. Barnen skötte sig så bra och vi spelade Yatzy. S och L somnade i bilen på väg hem...

Tänk vad ett nytt liv kan tillföra så mycket glädje! Har givetvis varit ett par "hopplösa" dagar/nätter, men annars så går det över förväntan. Leia äter och bajsar som hon ska och igår på BVC hade hon gått upp från 4130 till 4390 på en vecka och är nu 57,5 cm (ökning med 2,5 cm). Mammas stora tjej! Min sköterska på BCV är så härlig. Hon berömmer mig för min mognad och för hur bra allt går och förstås hur fin ögonstenen är. Den 24/1 börjar föräldrargrupperna, längtar!! Älskar att ha ett barn som påminner om mig, hon är meningen med allt.  Vi är som en riktig familj nu. Viggo är en helt ny liten pojke. Hela veckan har det kommit hem lappar från fröken om hur duktig han varit i skolan och det märktes även när vi var på Kaskad vattenpalats igår och hos min farmor mm. Idag har han gett Leia nappen då hon tappat den sen hade vi en promenad själva ute Leia, Viggo och jag då han körde vagnen. Igår köpte vi en ny och stor badbalja när vi fikade på Börjes och det hade han berättat i skolan. Du, lilla liv du tillför så mycket glädje här hemma! Jag frågade Viggo om han hade tråkigt här hemma då sa han "nej, verkligen inte. Speciellt inte sedan Leia kom". Det är verkligen roligt hur bra allting fungerar tillsammans då vi ju inte är en kärnfamilj. Annars hade det varit lite svårt. Alla har välkomnat mig och jag försöker engagerar mig.

I tisdags när hon var en månad kom Niklas hem med muffins efter jobbet. Vi såg på hockeyn TAIF-Rögle och så fikade vi framför tvn i grönvita utstyrslar. Vad vore livet utan all den kärlek som finns runt omkring en? Livet har verkligen varit skit och inte lätt många gånger. När Leia ler tex så undrar jag om hennes morfar ser henne då? Vi ska dit och lägga en blomma snart. Men tillsammans vinner vi över allt. Så tack för ni finns där ute och tack till er som läser!! Trevlig helg, snart kommer fler inlägg och lite bilder från förlossningen/BB.

// Johanna

Av Johanna - 7 januari 2012 02:01

Här är en bild på värmetofflorna Sipplies. Jag fick ett par sådana av mamma i julklapp och dom är super!! Jag är ofta väldigt frusen om mina fötter och därför blev jag glad då jag hittade dessa. Man bara stoppar in dom i Micron och värmer sedan på max 1,5 min vardera. (Jag brukar ta en minut då jag tycker det är lagom). Perfekt nu i januari då det är kallt även om vintern uteblir.

Idag har vi tagit en tur till min kusin Anna m familj. Barnen leker så bra, verkligen! Vi märkte knappt av dom då vi drack kaffe och pratade. Vi har ju bara tjugo minuter dit så är kul för barnen, verkligen.

Tänkte skriva en del om julen (var ju ett tag sedan men vadå).

Barnen spenderade julen i Göteborg, men den 26e kom dom hem igen och vi firade här hemma. Här är lite bilder;

Utdelning, tog tre klappar åt gången..

           

Saga fick denna klänningen av oss och Viggo fick Skyrim till xboxen och Tova ett spel som hon älskar (Alias familjespel), alla Harry potterfilmer på blueray, tre st läppglans, massa polkagrisar, ett spel till xboxen, ett halsband med änglavingar (av min mamma). Viggo fick också bla Empire state building, overall, Toy story 3 spel, Lego star warsbok (av min mamma), vanligt lego att bygga ihop mm. Saga fick också glittriga strumpbyxor, en prinsessbok med över 500 klistermärken, lego att bygga ihop, en tavla, halsband & flätor(av min mamma) och så det bästa:

s        
En gullig grej var att jag fick en liten julklapp av Tova! Denna coola diskborsten (undra om hon tycker jag ska diska mer;) och den rosa burken. Så gulligt! Vi öppnade klapparna ihop, även Leia och så tittade vi på Simpsons, åt snacks och mös allihop. Vi fick ju ingen riktig julkänsla i år även om granen stod så grön och grann och klädd, men är glad att barnen fick fira med sin mamma också då de fick mera paketer och i barns ögon är ju ju fler gånger desto roligare. Någon fördel ska man ju ha om man har separerade föräldrar. Däremot så kan jag tycka att den 24e är bara ett datum som man förstorar upp något enormt. Vi hade det fint ihop ändå

Som jag tidigare skrivit om så firade vi julen hos min mamma med "lillfamiljen". Leia fick nog mest paketer då min pappas släkt kom på besök på juldagen. Hon fick bla ett babygym, jeansklänning, Färjestadssockar och flaska (av morbror såklart som envisas med att skriva "God jul Evelina önskar Ola". haha!). Så fick hon fina kläder och Elsa Beskows sagobok mm. Mamma, Niklas och jag spelade tremannavist, åt massa godis och julbord på kvällen. Så givetvis Kalle Anka. DET MÅSTE MAN FORTFARANDE SE. Julen är tradition och SKA vara samma. Niklas förstår inte det där. Vad tycker ni?

Klänningen på bilden fick jag utav min sambo, samt en lång tunika, detta vackra armbandet och presentkort på fotvård. Av farmor fick jag virkade grytlappar och 20 nummer av Se&Hör. Av mamma fick jag kameran Polaroid 300 (tar bilder direkt och skriver ut), värmetofflorna, Mammasmycket, (LOVE IT), Sex and the city boxen med alla avsnitt, torrschampo, spelet "ryktet går", av svärföräldrarna 500 på Kappahl och 200 på H&M av min lillebror.

Tack alla för en underbar jul. Snart ska den ut och vi går mot ljusare tider. Hoppas på samma gemenskap och glädje som julen gav oss.

         

Av Johanna - 5 januari 2012 19:28

Var ett tag sedan. Tänkt blogga länge, men tiden har mest gått till att amma haha. Nu sitter jag här med vår nya Ipad2 som Niklas kom hem med efter jobbet. Han hade också Thai mat med sig och ikväll är det final i JVM i ishockey! Sitter och tittar på min sambo och dotter som sover sött i sin babysitter och känner mig bara lycklig. Saknar de stora barnen bara, men kul för dom att få se sin riktiga mamma lite också. Leia och jag var på BVC idag medan pappa jobbade bl.a Det gick över förväntan. Hon hade gått upp från 3735 g till 4120 g, och blivit tre cm längre dvs 55 cm och detta på en vecka. Barnmorska M berömde henne att hon var gudomligt söt med sitt långa hår och stora ögon. Jag hon sa att hon var väldigt lik mamma och då sa jag att ja, men hon har pappas fins ögon. Ja, det stämmer! Sa Monica då. Hon passade även på att beröma N vilken duktig pappa han är och så genomsnäll. Jag vet, var allt jag kunde säga. Han är värd all "uppoffring" jag gjort. Hon sa att ja det blir ju en stor uppoffring för dig med tre andra barn osv men jag sa bara att det är en självklarhet för mig att inte bara älska N utan det som finns med i bagaget så att säga... Leia har problem med magen då hon sväljer luft och har svårt att rapa, så då får man bära, pussa henne och bara prata och ge magmassage och visa att man finns där. Börjat ge henne Miniformdroppar också... Så till Nyårsafton. Det var en mysig kväll. De flesta i min ålder skulle varit ute och supet skallen av sig, men jag var hemma med min familj. Vi åt trerätters enligt Tovas önskan och spelade spel och sköt raketer såklart. Viggo sa att "detta är den bästa dagen på hela året". Och det märks hur barnen utvecklas och blir större vilket är roligt då det ju är mycket måsten och en del bråk i vardagen. I år var Saga med och sköt raketer vid tolvslaget även hon. Viggo och pappa satt uppe tätt intill varann och såg Godzillas efter tolv. Nyårslöften, har ni några sådana? Jag ger inte det för man blir så besviken, men att gå ner i vikt en del är ett måste. Kände mig så smal efter förlossningen, men nu börjar man vänja sig igen vid sin breda kropp och utan en älskling i magen. Ska verkligen ta mig i kragen och skriva en förlossningsberättles förresten! Minns smärtan, väntan och glädjen. Är hela 24 dagar sedan nu. Här kommer bilder från nyårsaftonskvällen:

         

Alla finklädda och ska skåla i fruktbål.  Efterrätten som jag gjorde, hallonfromage med daim + pommac.


       
Saga vid tolvslaget.                         Viggo vid tolvslaget.                     Dålig bild, men iaf alla fyra vid tolvslaget.

                     Älskar dig! Jag och Niklas, andra nyåret vi firar ihop. Stora prinsessan Saga med prinsessklänning jag köpt i julklapp till henne och flätor hon fick av min mamma.

                      "Köksfrun" haha. Fin bild på Tova som gillade trerätters. Och så hennes fina pappa som stod för huvudrätten, nötytterfilé och pommes.

                     Leia är finklädd, dagen till ära. Så en bild på förrätten, godast alla kategorier, Toast Scagen. Så jag då. Halsbandet är det finaste som finns. Fick det av mamma i julklapp. Är ett mammasmycke står mamma och Leia.

                   Tova och pappa. Så Viggo som njuter av fruktbålet som var supergott!

                                                    

 Vi började kvällen med att göra oss i ordning och skåla med bål och kex och så spelade vi Tovas nya spel hon fick av oss i julklapp, Alias. Så en minnesvärd dag tillenda. HOPPAS NI FININGAR DÄRUTE FÅR ETT BRA 2012!!!!

     




     

 

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards