Strong Angel

Alla inlägg under maj 2012

Av Johanna - 31 maj 2012 16:41

 Här är en bild ifrån förra året vid den här tiden ungefär. Den 31 maj, morfars födelsedag. På bilden är Ylva (min moster) och mamma som överlämnar presenter som bla var dessa sköna kuddar till hans säng. Så glad han blev. Eftråt tog vid med honom till sjön där vi satt alla fyra och grillade och åt korv. Sedan var det tårta, och som han åt!! Han var ju lite dement så han tog och tog, men är det födelsedag så är det sa både Ylva och mamma. Så satt han och "rökade" såklart där vid "sin" sjö. Atlas badade, någon han tyckte mycket om att titta på. Han drog ofta historien om hur fantastiskt det är att djur kan simma och att spädbarn också kan det. 

Denna dagen betydde mycket för mig och morfar också tror jag. Vi visste ju inte hur många till det skulle bli, men åtminstone en till var jag ju övertygad om att det skulle få bli. Men så blev det inte. Den förbannade cancern kom och i somras på bara en vecka togs livet ifrån honom. Min älskade morfar. Vi hade ett speciellt band må jag säga. Han brukade skina som solen när jag kom "nämen hej Johanna är det du som kommer..." och så kramen. Kunde dödat för att få känna dessa kramar igen. Det är med tårar i ögonen jag skriver dessa rader. Det är så förbaskat tomt. Att inte ens kunna ringa längre. Huset står tomt. När jag körde till Ingelstad idag så spelades endast "De sista ljuva åren" med Lasse Stefanz om och om igen. För det var morfar låt eller som han sa "min bit". 

Mamma har i alla fall berättat för mig att hon var vid graven och satte liljekonvaljer som han varje år fick för det var hans favoritblomma. Så satte hon dit en "besk", HAHA!! Är bara cigarettpaketet som saknas. Är säker på att morfar fått sig både en och två beska droppar idag i himmelen, och fått röka sina cigg. Om ni visstev ad svårt det var att inte få ge honom en whiskey där på sjukhuset när han bad om det. Ångrar att jag inte smugglade in en till honom. Han dog ju dagen efter, tänk om jag vetat? Jag ville sova över, men nekades såklart. Vi skulle åkt dit jag och Niklas på tisdagen, men vi hann inte. Jag kom till en kall hand. Det gjorde och gör så ont att inte få ha en sådan betydelsefull människa kvar i ens liv. Morfar, du tyckte min bebis skulle heta Gudrun. Det blev ingen Gudrun, utan en Leia. Var ju så övertygad om att du skulle få träffa min lilla flicka, men så blev det inte. Varför? Jag vet att det är livets gång i och för sig. Men man är aldrig redo. <3 

Jag skulle kunna sitta här och skriva minnen hela kvällen. Om styltorna morfar gjorde till oss, om när han bakte plättar, körde med oss till Börjes och vi köpte "Nussa". (typ som Nutella för vi fick inte köpa godis men vad som helst annars. Så då sa vi att ja men detta har man på mackan haha). Men ska inte skriva mera jag orkar det inte. Rösten ekar i mitt huvud. "Jag har det bra, di kommer med mat till mig". Förra året köpte jag en Clint Eastwoodbok till morfar. Det var hans stora Idol som föresten också fyller år idag. Nu skickade jag en hälsning och skänkte 200 till Cancerfonden. Det är alltid något. Känns inte som det, men ändå. Nu ska jag tända ljuste för bara morfar, såsom det brann för bara pappa igår. Kram på er alla och var rädda om varandra. Å morfar, skål och tack för näste;)

 

På min 19-årsdag i Emmaboda. I will always love u!!!!

Av Johanna - 30 maj 2012 00:18

Kan inte sova. Brukar vara såhär vid denna tiden varje år. Det är nog undermedvetet. Eller ja, jag vet ju att det är nu ungefär eller ja förmodligen lite senare som han dog, pappa. Kan tyckas löjligt det är ju bara siffor, men det bara blir så varje förbannade år. Just nu tänker jag på hur han stapplade fram längs snåren. Undra om han tänkte något? Eller kunde han ens det? Undra om han trillade redan i den lilla backen på baksidan vid den svarta trappan? Eller dröjde det? Hur såg det ut på festen när han tog alla i handen? Skrattade dom åt honom? Jävla skit. Jag kan inte sluta minnas. Att minnas är så underbart att kunna. Minnas alla fina fina stunder, men luften jag andas nu kväver mig. Det gör ont dessa dagarna, ont på riktigt. Trots att åren bara går så finns det där hela jävla tiden. Hur såg allt ut? Tvekade han? Men det som gör allra ondast är sättet han sa hejdå till mig på. Jag var den enda som fick veta. Han gjorde det så att jag inte skulle förstå . Men nu fattar jag precis. Och ja jag är stark, men att jag inte skulle få gråta osv det skiter jag i nu för det är nyttigt. Min dotter ska aldrig behöva höra att var stark nu, ta hand om din pappa för han behöver dig osv. Man gör fan inte så. Jag är arg!!! Varför , varför , VARFÖR? Var jag inte värd att leva för? Du skulle haft ett barnbarn nu. Att pussa på, att leka, att älska, att duscha, att bli stolt över. De säger det gör ont när knoppar brister och det är så sant men det gör minst lika ont på årsdagarna/ födelsedagarna för då påminns man. 00.16 snark till höger, snark till vänster. Får väl försöka somna jag också, stänga av. Vet att grubbla inte leder någonvart. Jag är glad å stark å stolt , men årsdagar suger..... 

 
Av Johanna - 29 maj 2012 20:50

Först börjar vi med vardagsrummet. Taket är omgjort i vitt, väggarna målade med nougat och så en fondväg. Så har vi börjat ställa i ordning det som vi vill ha det. Niklas fem barn pyntar väggen så fint ifrån deras dop/namngivningsfeststavlor. Vi bytte dock plats till en bättre och så ska jag ha min minnestavla uppe med mina kort på pappa,moster,mormor,morfar & farfar och över tänkte jag ha denna texten (bilden är ifrån www.väggdekaler.se) Kommer mer text i detta inlägget...

 

Nyss gick Viggo hem till sin mamma för att sova. Det gjorde ont, på riktigt. Men det är ju så det är... I alla fall idag hade dom avslutning på Små & stora och var ute på Ingelstads naturbruksgymnasium, men jag kände att Leia får inte ut något av att titta på massa djur och jag är pälsallergiker och kvalsterallergiker så blir inte så bra. Så vi tog ett mysigt bad och sedan körde vi för en eftermiddag hos mormor/mamma Marita. Hon bjöd på pizza och Leia sov två h drygt innan hon vaknade i sin stol och ville vara med i snacket;) Hon var både mätt och väldigt trött när vi körde så det passade bra. Som vanligt när man är där så ser man inte av sin dotter så mycket, eller jo ser men får inte ha henne så mycket haha. Mamma har sparat alla våra leksaker från när vi var små så Leia trivdes som fisken i vattnet. Så har vi spelat Yatzy och fikat innan vi begav oss hemåt för mat med sambon. Tog dock trehundra år extra att köra hem då jag dumt nog valde 25:an. Dom ringde ifrån jobbet idag också om jag kunde jobba på lördag, men då ska vi på 2-årskalas och på söndag bär det av mot Ullared. Sedan har jag jobbat en del nu så får ta det lite lugnt nu och bara njuta av min lilla bebis, som inte är så liten längre. På tal om Ullared, någon som vet om det finns lekmattor eller STOR babygym där? Leia har ett ifrån Fischer price men hon bara rullar ut ifrån det, min lilla buse. Så kan man köpa något där tror ni, eller någon som har ett till salu eller tips på bra sajt eller affär det finns att köpa? Helst något med grejor att leka med/ttta på också. 

Pratade föresten med min lillebror idag då han ringde ifrån Finland (tror jag dom var). Han hade det bra på båten, men skulle vila nu efter ett långt pass. Han skulle gå vakten senare också. Min duktiga bror som blir färdig matros den 11 juni. Stolt är bara förnamnet på vad storasyster är. Han föresten kommit på en bra present nu till honom. Men kan inte skriva här i fall han läser.

Nehe, avslutar med en bild innan jag ska se ifall Niklas kan slita sig ifrån spelet på ipaden. Får väl spela The sims eller något annars. Vill inte lyssna på all tvätt och kläder som ropar på mig, nej jag hör inte... I morgon är en ny dag och då full med energi för att plocka med grejor hemma. Take care // J

 

Av Johanna - 27 maj 2012 23:36

Hade inte tänkt blogga, men gör väl det ändå då jag inte alls är på sovarhumör. Niklas är fortfarande uppe och grejar med diverse saker, datorn, ipaden you name it. Har varit min första morsdag som mamma idag, vilket ju kändes lite speciellt. Vi sov länge så blev ingen frukost på sängen, men väl en somrig chokladkaka och så Skilda världar boxen sedan innan volym 6. Inte dåligt av min lilla Leiis att fixa det. Morsdag, herregud mamma??? Är jag det? Ja. Min lilla knodd sover sedan länge och jag tänker på vilken gåva det är att få ha barn i ens närhet. Att få bli mamma. Man bär barnet/barnen i nio månader och sedan bara följer man deras fantastiska utveckling. 

På tal om att Leia sov, hon vaknade nyss och skek sedan bara la jag mig jämte henne och så kände hon närheten så blev hon så lugn så lugn. 

Idag har Niklas varit och gått tipsrundan med barnen som cyklade. Synd inte jag kunde följa med, men Leia och jag begav oss ner mot Ronneby för att äta morsdagmiddag på Put Inn, buffé med allt du kan tänka dig och sedan prinsesstårta och kaffe för bara 99 kronor. Det var jag, min moster och man, mamma och Mats och så Leia som hade min gamla sjömansdress. :) Potatisgratängen var ljuvlig och likaså laxen. Saknar alla våra morsdagmiddagar på Klintakrogen tillsammans med vår älskade mormor. Hon fick alltid skrappyramiden och så brukade hon ta schnitzel. De flesta barn och barnbarn var alltid med och så tog vi kaffe hemma i huset i Vissefjärda sedan. Fast först fick vi barnbarn glass. Glömmer aldrig den så tuffa "pingvinen" som alla prompt skulle ha, men döm om vår besvikelse då det var ren vaniljglass där i sedan. Minns också hur min kusin David alltid skulle ha 150 g hamgurgare och vi skrattade åt honom, men han lyckades äta upp den de flesta år har jag för mig. 

Lilla mormor, du fattas oss så oerhört. Det var för tidigt och så snöpligt. faaan........

Här hemma har vi hela familjen ätit och tittat på "Breaking dawn" , Tovas favortifilm som hon sett 37 gånger eller något sådant. Det var trevligt att sitta där ihop alla 6 och bara mysa. Föresten var det ju Vårfest på skolan i torsdagskväll med uppträde (musikal för både Viggo å Saga). Viggo spelade på en gurka och Saga sjöng och dansade som bara den. Hon längtar tills hon får börja kören till hösten. De tittade efter oss hela tiden och sken upp så fort de såg oss, min mamma var också där. Vet själv hur glad man blev av att få visa sina föräldrar vad man höll på med i skolan. Efteråt var det grillning på skolgården med alla barn och föräldrar mm. Vi hade också saft, kaffe och bullar. Givetvis filtar till hands. Vi satt jämte Jenny & Henke. Trevligt värre! 

Nehe, ska väl lägga mig och hålla om min fina Niklas nu. Han ska upp redan 5 och jag ska upp med barnen kl 7 så får ju riktig sovmorgon ;) Leia brukar vilja äta kl 6 dock...

Föresten fick ett underbart paket av mammas kompis som jobbar på H&M. En klänning, ett par vita spetsleggnins, ett par tuffa shorts, en lilla tunika med en pappergoja på och så ett lila linne, allt till Leia. Hon är bara för underbar. Vet inte om hon läser men tack snälla Gunvor!!!! <3

Godnatt alla!

Av Johanna - 26 maj 2012 20:05

Kanske är det att äverdriva, men just så sa Saga när jag frågade om hon haft en rolig dag. Hon ville aldrig hem utan skulle prompt sova över hos Ella (min farmor). Jag hämtade barnen tidigt så åkte vi direkt efter Tova hade slutat skolan. Niklas jobbade till 16 inne i Växjö så jag körde själv i värmen med barnen. Det var en kämpig resa dit med en åksjuk, en väääldigt varm och en bara allmänt uttråkad. Så en gång fick vi stanna ifall Saga skulle spy, men det gick inte och vi for vidare. Som tur var hade jag massa dricka i bilen redo. Hade glömt hur utmanande det kan vara att ha fyra barn själv, men också väldigt roligt vilket jag snart fick erfara. Är dock glad att vi inte åker så långt så ofta för fy vad tråkigt det är både för barnen och för vuxna med långa bilsträckor i sommarvärme. Men en stund så går det ju. Visade barnen mitt jobb och så vattnade vi hos min pappa och farfar. <3 Någon gång ska vi ha fika med oss och gå till Minneslunden eller "till den där ön" som barnen säger.

Sedan var vi hos min farmor och vi fikade ute i solen. Barnen åt så det stod härliga till sedan var det dags för årets första dopp! Trodde inte att det skulle gå så lätt, men när farmor väl plumsat i så gjorde dom det en efter en utan klagan. Och de ville aldrig åka hem. Vi satt där farmor, Leia och jag och bara pratade och mös medan barnen samarbetade med att bygga en vallgrav. Riktigt riktigt roligt att se dom samarbeta och berömma varandra!! Tova utsågs till "dagens hjälte" då hon la sig å räddade muren ifrån att falla. Viggo roade sig verkligen, han är ett geni på att bygga och dona med saker. En smart kille må jag säga. Bara man roar honom och visar att man finns där och tittar på det han gör så är det så kul.

Tillslut så fick jag tvinga dom att gå upp då vi skulle vidare till lammungarna och hästarna. Barnen gick helt orädda in i hagen och fick fatt på flasklammet, så söt! De mös och verkligen älskade lantlivet.

När jag sa att Ella ska flytta för efter att min farfar dog vill hon inte ha det stora huset själv ute på landet och då sa Saga att ååå varför kan inte vi köpa det. Då sa jag att nej det går inte ni har ju skolan här. Men om vi byter skola då? Sa hon då haha.

Hemma i huset igen hade farmor gjort massa olika plockmat såsom kycklingfile, potatissallad, pasta, köttbullar, korv, skinka, mackor, knäckebröd, rädisor, egenodlad sallad mm. Så lekte vi med leksakerna som fanns där också. Leia hade jag i bärselen och hon skötte sig verkligen exemplariskt bara skrek en gång när hon ville ha mat och somnade precis när vi skulle köra hem i sin bilstol. 

Det var roligt att få se farmor skratta så mycket, barnen glädjas och framförallt att Tova tyckte det var så kul!! Det gladde mig oerhört. Hon ville ta med sig ett lamm hem ;) Lite syskonbråk var det, men inte alls farligt och stolt körde jag hemåt efter en rolig eftermiddag. Hemma väntade en trött arbetande Niklas. Det är mycket känslor som kommer upp nu. Farmor ska flytta och huset är sålt, (förra sommaren bodde min farmor och farfar där) och min morfar dog i augusti så det ska också säljas då mormor dog för 3 år sedan. Har inte kunnat stoltsera med min älskade pappa, men alltid haft stöttande mor och farföräldrar att åka hem till. Hem till landet, till underbara hus och en trygg miljö. Men nu finns bara (det är inte så bar men ni förstår vad jag menar) farmor är kvar i livet och hon flyttar till en 2:a snart. Man förlorar inte bara sina älskade det är så mycket mera. Känns tomt och vill inte tänka på det, men denna eftermiddagen betydde mycket för mig. Att få komma hit med min familj, barnen och liksom visa dom stället. Där, där min pappa växt upp och jag och mina kusiner och lillebror spenderat så mycket tid. Vi har fiskat, matat fåren, "pluppat", badat i sjön, ätit farmor plättar och farfar har bränt pepparkakshusen vi bakt och så har vi lekt blindbock nere i källaren på släktkalasen. Tiderna förändras, glädje och sorg och minnen. Livets gång, ja jag vet, men svårt att ta in ibland. Men som sagt är lycklig över denna eftermiddagen / kvällen. Se själva =)

   

Tova myser av årets första bad och Saga hittade en BÅT MED VÄXTER I?? Konstigt ;)


   

Det jobbas för fullt med vallgraven och så Leia i sin solhatt i bärselen.


          

Min lilla stjärna hos gamlafarmor Ella och Saga som var så glad över att ha hittat en Snäcka.


Niklas tre stora barn <3    

Av Johanna - 23 maj 2012 12:00

When you love, you will be hurt

when you get hurt, you hate.

When you hate, you try to forget

when you try to forget, you start to miss.

And when you start to miss, you are

suddenly in love again.


Älskar dig Niklas. 


Av Johanna - 23 maj 2012 11:57

  är en väldigt fin och duktig tjej! Här är hon och Leia på dopets dag i kyrkan i söndags där hon fick sin ängel och en liten present i form av en bok. Nu längtar vi tills skolavslutningen då vi spänt ska få se Tova och kompisen sjunga bara dom två i kyrkan!

Av Johanna - 23 maj 2012 11:47

   

Här är Leia i famnen på ledaren Karin och så jämte finaste kompis Edith som är två månader. Så söta så! Och så bilden är tagen efter vi kom hem ifrån Sockenstugan för man blir trött av att "leka" med kompisarna. Detta var dock sista gången för nästa gång är det avslutning på Ingelstads naturbruksgymnasium. Det är bland det roligaste jag vet med att vara mammaledig att gå på dessa träffarna varje tisdag. Det 1,5 h drygt och så sjunger vi, pysslar ibland, fikar och tänder ljus. Är så himla kul att se barnen här i byn växa och utvecklas och att träffa deras föräldrar. I morgon är det fika hemma hos Frida, ser fram emot detta! Någon som har en idé vad vi kan göra under sommaruppehållet? Vore kul om det blev av att man sågs lite då också. 

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards