Strong Angel

Alla inlägg under juni 2012

Av Johanna - 19 juni 2012 12:41

Igår tog vi en tur in till Växjö för N så gärna ville gå på bio. Det var någon 3d-film. Först lunchade vi på Grand Samarkand, mycket mysigt och sedan åkte han. Leia och jag gick runt och mös hela dagen med flera timmars mor och dotter tid. Och herregud vilket snällt barn jag har!!!  Jag hade höjt upp huvudet lite i vagnen och så låg hon och lekte med sina spöken, kikade på folk och charmade en och annan dam. Innan hade hon ätit potatis och morotsmosning och till efterrätt Mango och det höll hon sig mätt på läänge. Efter 2 timmar kände jag att hon hade bajsat, bytte på henne och så satte vi oss och mös med en glass. Jag köpte Pannacotta och kan verkligen rekommendera den! Annorlunda och helt enkelt ljuvlig. Sedan fortsatte vi att gå runt och jag provade lite kläder och Leia var så nöjd så. När klockan var halv 5 hade det gått drygt 4 h sedan matning och hon hade inte sagt ett ljud (erbjöd henne mat en timme tidigare men hon ville inte ha) så då värmde jag flaskan och hon åt upp hela i ett nafs. Sedan gick vi lite till innan pappa kom tillbaka. Då gick vi på Maxi en sväng och handlade lite nödvändigheter samt haklappar, skedar och blöjor till Leiis. Så köpte vi chips och dipp som vi unnande oss till fotbollen på kvällen. Kul att slötitta på. Sista besöket på Grand blev på Stadium och Team Sportia där jag hittade ett par Walkingskor från Reebok. Men jag har för stora fötter (39) och de fanns bara i lager i storlek 38, så får kolla i staden sedan. Ska i alla fall köpa ett par. De var snygga och inte jättedyra! Jag är inte den som springer haha, men går ju relativt mycket med barnvagnen och då är det bra med sköna skor, vilket jag inte har nu.

Hittade en del fynd till Leia, dom växer ju så otroligt snabbt så kläder behövs verkligen! Och jag hittade ett par mjuskibyxor att gå runt i här hemma, tre par leggins och en regnjacka faktiskt ifrån Rut m fl. Har alltid ogillat ha sådana på mig, men fick syn på denna och tänkte att Sverige och sommar = regn? svar ja och vill ju kunna vara ute en hel del ändå så köpte en. Sedan var det äntligen dags att hämta Leias nya spjälsäng. Vi har haft vagga till henne, men det är ytterst sällan hon har velat/kunnat ligga i den och inte kunnat sova själv om nätterna (speciellt då hon ville ammas mycket), men nu så är hon jättetrött efter 22 så hon sover riktigt så det är verkligen dags att ha en riktig säng. Jag funderade och tittade mycket och blev jättefrälst i Troll Royal! Mycket fin. Men vi diskuterade mycket jag och N och han tycker det är alldeles för mycket pengar att lägga på en spjälsäng och han sa att dessutom har Ikeas fått bra rekommendationer. Jag tycker inte om att gå på Ikea och sedan hade dom inte så stort utbud och inte den rosa jag ville köpt! Så tillslut lyssnade jag på vissa som skrev "kolla Blocket". Ville helst inte köpa begagnat men tänkte sedan att vadå? Dom är ju ofta i nyskick. Så valet föll på en vit Gulliver ifrån Ikea som en i Växjö hade lagt ut på "köp och säljsidan". Vi fick även madrass till och spjälskydd (fast vi tog de jag hade när jag var liten istället). Som sagt var, man behöver inte ha allt nytt, det börjar jag fatta nu ;)

Vi var spända på att se hur det skulle gå. Jag låg och kollade på Rederiet fyra avsnitt, medan N roade sig med sitt spelande. Halv två somnade jag och då sov vår söta prinsessa fortfarande gott i sin "nya" säng. Halv fyra väckte hon mig då hon tappat nappen, men hon somnade om till halv fem och då gick det inte längre utan hon ville upp och gosa med mamma. Så sedan sov vi lite till och mös. Nu har hon sovit själv i sin säng säkert 40 minuter. Känns bra. Äter mat, gröt, sitter nästan, försöker krypa, rullar runt som en tok, vill prata nästan hela tiden nu osv. Vår bebis är borta, men vadå I love it. Se hur hon utvecklas och bara blir goare och underbarare. Det är lycka det!! På torsdag kommer äntligen hennes syskon hit. Vi ska klä midsommarstången och så. Inget speciellt firande men på eftermiddagen är det dans och tävlingar där folket samlas. Kul. Annars är det inte så speciellt, har jag aldrig tyckt. Ölandsåren har passerat så midsommar är väl mest, familjemys och jordgubbar ;) Så lovar jag att äta en halv sillbit...

Ska försöka hitta på något vettigt nu, kanske fortsätta sätta in massa kort i albumet. Får se vad som händer, är inte på top, men får väl försöka bli. Ha en bra dag alla!

// J

   

Såhär blev det =) Tycker det blev okej. Så lite shoppingfynd. Lindex och Kappahl. Billigt, men fint! Älskade den med lejonet på. Så somrig. Lite i stl 74 och lite i stl 68. Är svårt med den där mellanperioden?


   

Armband ifrån Rut m flera och så regnkappan. Lär ju behövas på Gotlandssemestern om inte annat. 

Av Johanna - 19 juni 2012 12:28

Måste nog få skriva av mig lite känner jag. Har nog vaknat på fel sida antagligen och dessutom använt en filt som inte var ett så smart val för det kliar överallt nu och tjocknar i halsen. Älskade allergi, välkomen! aja, kunde varit värre. Känner mig tårfylld. Vet att jag inte har rätt att klaga, för jag har världens bästa unge, familj och allting men är så trött och känner bara för att dra iväg med en kompis en runda. Köra långt, spela hög musik och prata. Många säger, och flera lärare sa alltid till mig att jag hade en emitionell mognad. Och det kan jag väl hålla med om. Vissa häpnas när de får veta att jag inte ens fyllt 21 år, vilket jag tycker är jättekul, men ja ibland vill jag vara liten igen, liten och krypa intill mammas famn, höra pappas godnatt och så vidare. Min sambo påpekade i morse att jag hade skrivit ett "fjortisinlägg" till honom som han raderade på FB. Älskling, ibland glömmer du nog verkligheten. För ålder är mest en siffra, men ibland också en verklighet.

Aja, nog gnällt nu. Finns en till anledning som jag vet J vet precis hur det känns.

När jag ändå är inne på ålder så måste jag skriva om när vi var på min lillebrors student. Då började jag prata med en av Olas kompisar som är Molly Nutleys kusin. Jag frågade om han var stolt över henne nu med en andra plats i `Let´s dance`och allt. Det var han sa han och så frågade jag om hon var ihop med Calle nu, hennes danspartner och han sa att "nja, det tror jag inte. Det var nog mest PR och dessutom skiljer det ju fem år". Jag sa "jo, det gör det ju." "Jag tycker det är näst intill äckligt" säger han då. Jag skrattade så jag höll på och dö. Jag skulle sagt "detta är pappan till mitt barn, min sambo Niklas och han är 18 år äldre än mig". Vore ganska komiskt, men jag höll tyst för hans skull. Hade nog inte velat vara kvar där längre då. Tur han inte vet hur han "gjorde bort sig" eller vad man ska säga. Man jag bara skrattar åt hela situationen och tycker folk så är det ju upp till dom =)

Av Johanna - 18 juni 2012 12:04

Mango ska det vara;) gillar potatis och morot sådär, men efterrätt är smarrigt då gapar jag som en fågelunge. Nu snart ska jag med mamma och pappa in till staden. Skönt att ta dagen som den kommer. Pappa ska ju vara hemma i sju veckor nu, det känna toppen. 

 
Av Johanna - 14 juni 2012 11:18

det är vi allt. Igår fick vi runt Genestorp allihopa. En sådan underbar förmiddag. Det var dock väldigt kvavt men vadå, jätteroligt att alla kunde följa med. Det blev ett riktigt barnvagnsrally ;) Sedan på kvällen gick jag och Jenny runt Torp och pratade om allt mellan himmel och jord. På kvällen var det inte riktigt lika kvavt utan mer berhagligt. Annars var det bus med Leia hela dagen som gällde. Hon åt en halv portion gröt (heja heja!), vi lekte i lekmattan, hoppgungan, två promenader och spelade på hennes "piano". Pappa jobbade och så kom han hem och gjorde en mycket god tacogratäng inann det var dags att hämta Tova och hennes klasskompisar som varit på skolresa som kom med tåget inne i Växjö. Man måste ju ställa upp lite liksom ;) De hade haft en rolig dag i Köpenhamn. I morgon är det skolavslutning och det ska bli roligt att gå på den. Ikväll blir det dock en sväng in till Växjö där Leias och barnens kusin Simon tar studenten så vi ska fira honom lite hos hans mamma. (aldrig träffat henne så ska bli spännande). Kul att vi fick "låna" barnen lite av deras mamma då det är hennes vecka denna veckan. Sedan kommer dom till oss någon gång nästa vecka (vet inte när för det blev inte som vi bestämt då vi ska ha dom mer än planerat för barnens mamma ska jobba bla över midsommar:) Sedan stannar dom hos oss i typ 2,5 veckor. Ska bli roligt, vi ska åka hela familjen 8 dagar till Gotland. Bla besöka Kneipbyn (Pipphuset, badland, karuseller mm) och förhoppningsvis sola/bada och framförallt plocka hålstenar ser Saga fram emot. Känns konstigt att inte ha dom på heltid då vi haft det hela tiden jag bott här, men som sagt man börjar vänja sig nu. Leia får mer tid med sin pappa och det är ju bra. Som på denna bilden tex:

 

Niklas klämde in sig vid lekmattan hahah. Och så till höger min lilla musikant. Vad ska det bli av henne tro? Hoppas hon vidbehåller sitt musikintresse iaf. Om 2,5 timmar börjar Niklas sin sju långa veckors semester!! Ska bli så underbart. Jag har ju en hel sommar att ta igen då jag mest låg i sängen och kräktes och sov förra sommaren. Så det ser man verkligen fram emot och blir ju Leias första sommar med. Hoppas på massa sol, bad och umgänge med grannarna här i byn. I morgon blir en intensiv dag. Ska på skolavslutning, föräldrargrupp, köra till Emmaboda och så pubkväll nere på Värnövallen, ska bli riktigt roligt!! Nu börjar snart Hem till gården, ska hinna byta blöja innan dess så och sedan skriker dammsugaren på mig (om Leia somnar dvs, vilket hon borde nu efter varit vaken sedan 9). 

Kram // J 


Av Johanna - 12 juni 2012 22:57

  När morbror Ola tar studenten som sjöman så ska jag ju såklart ha min sjömansklänning och så nedan min kompis Ebbe som jag tycker mycket om. Han är så gullig mot mig. =) 

 

Av Johanna - 12 juni 2012 11:29

GRATTIS OCH HIPP HIPP HURRA OLA nu är du Matros och kan ut på de sju haven! 

Vill börja med att skriva hur stolt jag är. En kille som vid knappt sex års ålder förlorade sin pappa, sin stora idol. Han har inte haft det lätt. Mamma har funnits där i ur och skur så missförstå mig inte, men en kille behöver sin pappa att prata med. På fotbollsplanen fick du ensam kämpa medan "alla andras" pappor glatt ropade och kom med råd. Du har ju alltid varit en kämpe och en riktig buse! Skolan har du tyckt varit rent ut sagt tråkigt och som mamma sa i sitt tal igår, att när du kunde läsa och skriva och räkna då var du nöjd. Med konstaterad duslexi och jobbiga händelser i livet med bla två svåra operationer, 5 veckors frånvaro i VT i nian pga sjukdom mm så har du lyckats fullfölja och stå där igår som färdig matros! Det är en enorm bedrift som jag omöjligt kan förstå. Jag har haft det så lätt i skolan, knappt behövt öppna boken, så satt glosorna där. Men du har kämpat som ingen och fan vad stolta vi är! Nu börjar livet Ola. Och hur det än går så har du nu din matrosbehörighet och det kan ingen ta ifrån dig. Vi har gått genom berg ihop och tillsammans fixar vi allt du, jag och mamma. Inte konstigt det kom både en och två tårar från storasysters kinder igår så fin du var. STORT GRATTIS OCH KRAM älskar dig lillebror.

 

Klart att han skulle ha sjömanskostym dagen till ära. =) Har fler bilder och så. Ska lägga in det ikväll och skriva lite mera, men snart väntar promenad och fika med Fia och Emelie. 

// J



Av Johanna - 12 juni 2012 11:05

just dessa orden sjöng jag på hennes dopdag. Och från det att jag valde att behålla henne, föda henne och sätta henne till världen då valde jag också mammalivet till 110%. Jag valde att Leia är den jag ska skydda, finnas till för och hennes smärta eller rädsla, är min smärta/rädsla. För gör man ett val ska man stå för det också. Jag har fått den största gåvan och det kommer inte spela någon roll om Leia är 6 månader, 10 år eller 50 år så är hon min dotter och mitt ansvar att försöka hjälpa och ge råd på livets gång. Älskar dig!!

Av Johanna - 10 juni 2012 23:04

        

Körde ikväll till Hovmantorp där jag köpte denna lekmattan till Leia. Varit på jakt länge men inte hittat någon med båge som var mitt mål. Hon är ju så stor nu, ett halvår idag!! Idag har jag varit mamma i 6 månader och jag har njutit och älskat det från dag ett. Mitt mål gällande mat var att hon skulle helammas till hon var just 6 månader, men så blev inte fallet riktigt. Jag helammade henne till hon var 5 månader, sedan var maten slut. Så nu äter hon ersättning, men idag blev det premiär för grötätningen. Jag vet att det finns i från fyra månader, men kände att varför ha bråttom när det funkat så bra med vanlig bröstmjök / ersättning? Hon växer och är nöjd så jag vlade att göra såhär. Rätt eller fel? Det vet jag inte, men det finns väl inget sådant i denna frågan, alla är vi olika i vårt sätt att tänka/vara och göra. Men vill ju inte hon ska bli för stor heller så ska försöka så smått med mosade potatisar, gröten och senare smakportioner. Gröten chockade nog henne rejält första gången haha!! Den minen!!!! :D Men andra gången åt hon lite mera i alla fall och min mamma som var här på besök sa att hon kommer nog bli ett riktigt matvrak ;) 

   

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards