Strong Angel

Alla inlägg under juni 2012

Av Johanna - 10 juni 2012 22:51

Vaknade lite seg då jag igår hade en mycket trevlig kväll med bara massa tjejsnacka hos Jenny! Jag cyklade bort och sa till Niklas att blir nog inte borta så länge, men slutade med att jag var hemma klockan 2.00 Leia sussade så gott så. Vi drack vin, åt chips och dipp och bara pratade och skrattade. Jenny är en klippa! Säger vad hon tycker och är mycket duktig med hennes sambos son. Vi sitter ju lite i samma båt hon och jag, vilket är super att kunna ventilera sina tankar och känslor. Mycket skratt och det bestämdes att göras om snart igen!

Idag var det dock tid för att fira "vår" underbara Viggo som fyller 9 år på tisdag då han är hos sin mamma. Igår var det ju barnkalas och idag kom farmor, farfar och Marita på besök. Vi åt jordgubbstårta, sjöng för viggo och han fick öppna massa presenter såklart. Av min mamma fick han ett Star warsvattengevär och Saga och han bytte om direkt och sedan sprang de ut och tjöt av skratt med vattenkrig på hög nivå. I förmiddags hade jag fullt sjå med att slå in alla paketen då vi köpte lite extra kläder till honom i Ullared så fick han tre t-shirts och ett par byxor och ett Star warsbälte. Sedan kom så tillslut de roliga presenterna som var ett par egna hörlurar (headset), Star wars spel på x-boxen, en digitalklocka och Minecraft till x-boxen. En nöjd kille med andra ord =) Så kom hans kompis hit och de lekte en massa medan Saga var på kalas. 

   

   

Kvällens avslutades med att jag läste Kalle anka för honom, och sedan han en kort för mig. Så kom pappa för lite killsnack. Jag väcker ju dom i morgonbitti då pappa jobbar förmiddag. Då sover vi alla andra gott här hemma ;)

Av Johanna - 10 juni 2012 22:48

  första gången jag smakar gröt. Antar bilden talar sitt tydliga språk? ;) Men gick bättre och bättre och snart äter hon nog som en tok. Stora tjejen!

Av Johanna - 9 juni 2012 19:04

Här ser vi en glad kille som på tisdag blir hela 9 år. Idag har vi fixat barnkalas och när jag frågade om vad han ville ha sitt kalas och hur vi skulle ordna det så fick jag till svars att det skulle vara en överraskning. Så efter beslut från Niklas, Viggos mamma och mig så bestämdes det att vi skulle ha kalaset här hemma med diverse lekar och så. När barnen kom bjöds det på Bullens varmkorv (klassisk och enkelt men så gott) och sedan hade jag och Viggo hjälpts åt att blåsa upp 40 ballonger med tio lappar så vissa hade lappar och de flesta var tomma. Så alla på en gång gick och smällde här hej vilt och jag förklarade hur det skulle gå till. De tyckte det var skitkul! När det var gjort bildade dom ordet som blev studsmatta (en av flickorna kom på matta och då kom viggo på hela ordet). De sprang ut till mattan och under en filt fanns massa chips och partytutor till alla. Så hoppade dom lite på studsmattan innan det var dags för nästa lek, nämligen äggstafett. Så jag delade upp dom i två lag (fyra i varje) och de hejade och kämpade tappert. Sedan lekte dom "svikaren" och så var det dags för Tovas musiktävling där de gissade låtar. Leia sov första tiden av kalaset sedan var hon med till tjejernas förtjusning ;) Dom är så duktiga med henne allihopa. De fick se henne i hoppgungan med mera. Sedan öppnade en stolt kille presenterna. Riktigt fina måste jag säga! De åts sedan tårta och glass och sedan sprang killarna ut och sköt med vattenpistoler och tjejerna busade med leia och lyssnade på musik inann föräldrarna kom. Det är svettigt att ha barnkalas, men det var roligt och framförallt värt det när man fick se synen av en glad kille! I morgon är det kalas för släkten här och vi ska väcka Viggo med paket...

   

Viggo öppnar sina presenter och jämte sitter Tova och Leia som matchar varandra snyggt med randigt ;)

Igår började dagen med en skön promenad med Emelie, Ebbe och Edith och Fia och Lithea. Senare på eftermiddagen kom en glad Tova med sällskap hem efter en "plågsam" idrottsdag. Hon var jätteglad för vi skulle in till Grand Samarkand. Hon och två kompisar och så jag och Leia satte oss i bilen. Väl där så fick vi uppleva den underbara svenska sommaren, not. Det ösregnade och jag skulle sätta ihop vagnen och det krabbade med liggkorgen så jag var inte alltför glad. Men tillslut så. :) Jag handlade på Maxi, köpte solhatt till Leia (vill ha en man knyter också), två linnen till mig, en snygg färgglad handväska och en glittrig dödskalle tröja. (låter kansketöntigt men den var riktigt fin, tyckte Niklas också). Och på Village och Cervera ville jag köpa hela butikerna, men slutade med bara en fin bok det står "Min dopdag" så jag kan fylla i den som ett minne till Leiisen. Sedan ringde Tova så jag följde med och betalde skolavslutningsklänningen som blev ifrån H&M. Så åt vi alla på Subway. Fast jag fick slänga i mig baguetten för Leia kom plötsligt på att hon var hungrig. Så tog med mig drickan till familjerummet, värmde hennes mat och så märkte jag hon hade bajsat och inte så lite heller!! Hela hon var full, rygg, mage, händer ja, allt! Och givetvis hade klumpJohanna glömt extra kläder! Så där stod jag och fick inte tag i Tova. Slutade med att jag tog av henne allt och så fick hon bara overallen på sig, jag in i närmsta butik och köpte en heldress att ta på henne. Ja, jissus så det kan gå ibland! Efter tio minuter när allt var färdigt ringer Tova upp "Vad var det du ville?" :) "Det var ingenting", sa jag och skrattade.

Timmarna flög iväg och vi var där tills det stängde och när vi kom hem visade Tova stolt pappa och syskonen hur mycket fint hon fyndat.

Ikväll "festade" vi till det med pizza och under tiden vi åt frågade jag Viggo om han var nöjd med kalaset och om det var bra "ja, det var ännu bättre än vad jag trodde". Nu ligger Leia och sover, Tova är på "fest" och Niklas spelar med Viggo och Saga. Jag ska snart bege mig bort till Jenny för lite tjejsnack och ett glas vin.

//J

Av Johanna - 7 juni 2012 23:33

Ligger som vanligt och tänker. Tänker på allt. På döden, på livet, på havet. Jämte mig sover mitt barn djupt i sin fina pyjamas hon fått av tant Josefine;) Niklas jobbar och ja det är allmänt tyst. Idag vaknade Leia kl 8 och höll igång till tolv. Sedan sov hon nästan till ett. Duktigt! Då passade jag på att skicka in alla digitala bilder på henne på Fuiji eller vad företaget nu heter. Det blev över 200 bilder till hennes album. Så roligt att ha sen. Tacka vettja  dom gamla hederliga papperskorten. Tog sedan en skön promenad med Jenny och Konjak. Vi har alltid lika trevligt. Så har Saga och jag cyklat ner till en kompis med en present då hon inte blev bjuden hem till hans mamma detta året. Ett flygplan att skjuta iväg fick han. Tror han blev glad:) annars har Tova gjort kemiläxa med pappa, viggo lekt med en kompis och Saga och jag lekte med Leia och hennes nya lekpiano. Föresten lockade det alla och frågan är om inte syskonen gillade det mer än lillasyster;) eller nja hon satt för fullt med lite stöd och så slog hon å försökte trycka på alla djurlätena. Hon är så med nu! Hm tråkigt inlägg detta blev. Hoppas ni har överseende med det? Imorgon står promenad med kompisar på schemat och så ska jag köra Tova och hennes kompisar till stan så hon kan köpa klänning till avslutningen bland annat. På lördag är det barnkalas för Viggo och söndag det vanliga kalaset så Olas student på måndag. Kanske skriver mera i brist på annat, ska läsa lite i Vi föräldrar nu om folk som väljer att bara skaffa ett barn. Något för mig? Vet inte. Är så nöjd som det är just nu, och Niklas är mer än nöjd. Nä, jag ska bli lärare det är nästa mål och njuta av livet som mamma och ja "bonusmamma". Eller vad säger man? Låter så töntigt. För barnen är jag bara "Johanna" det har jag sagt. Sov gott och så prisa Gud för skatteåterbäringen (service på bilen skall göras Wiiie)

 
Av Johanna - 6 juni 2012 19:38

Det rullar på. Dagarna bara går och går. I söndags var vi i Ullared (återkommer med det). Sist vi var där var jag gravid i 6:e månaden. Vi gick där och tittade på saker till bebisen. Filtar, små små söta bodys, mobil, speldosor, amningsbehåer, mammatröjor, ja you name it. Nu hemma fick jag packa upp tunikor mm i storlek 68 och en del 74 för min stora flicka blir ett halvår på söndag?! Lilla älsklingen min. 

Idag har varit en intensiv dag. Igårkväll körde Niklas till jobbet för att återvända hemåt dagen efter kl 15. När han körde fanns disk, två barn att natta och läsa för samt en övertrött bebis som inte ville sova utan bara skulle bli buren och så hade jag börjat packa ihop och sortera barnens grejor i 4 högar ifrån Ullared, men inte fått det klart utan halvdant. Som grädde på moset visste jag att skolan skulle vara stängd dagen därpå, så lite styrka söktes och någonstans fann jag den för nu sitter jag här och allt har flytit på ganska bra idag. Vi har spelat Monopol junior, ätit lax och potatis med en underbar broccolisallad, och varit ute en runda. Så har Viggo haft en kompis här. Mitt mål var att hinna diska upp innan Niklas kom hem, det lyckades inte riktigt men maten stod färdig och klar i alla fall och barnen var mätta. Så tog Leiis och jag en tur till Ingelstad för att handla lite nödvändigheter (har ju Citry gross matkasse annars) och hämta ut ett paket till Viggo som vi ska fira på söndag. Minns förra året så väl, så roligt vi hade.Vi bodde i husvagnen uppe på Kolmården och så var vi där i två dagar. Varav den ena var Viggos födelsedag. Då hade jag just tagit först ultraljudsbilden som Niklas fick se. Annars har Tova bakar Tigerkaka, pappa och Saga varit på fotbollsträningen (Niklas tittade på hela idag då de cyklade ner). Ikväll ska jag nog kolla på ett avsnitt Rederiet och avnjuta svärmors rabarberpaj.

Visst är det härligt med barn. En stor familj. Det har jag alltid velat ha!! Kanske inte riktigt när jag bara var 21 år, men ja det får gå. Själv göra själv ha. Igår kände jag som jag tidigare skrev att shit nu är det mycket och att det var tufft med fyra barn ensam, men har ju själv valt det och då ska man inte klaga. Min fina vän E skrev på Facebook att man får klaga ibland och gör alla småsaker och sedan njut. Hon är klok hon ;) Längtar till helgen...

   

Vi gjorde "drinkar". Observera citronen och den snygga drinkblandarpinnen. Leia älskar sin hoppgunga.

I fredags hade Saga sin första riktiga fotbollsmatch så vi trotsade regnet. Jag är ingen utemänniska, och speciellt inte med "dåligt" väder, men vad gör man inte för barnen så det var bara att på med mycket kläder, regnskydd till vagnen och doningar. Det var ju derby och Sagas lag liksom Ingelstads 05:or gick in med varsina a-lagsspelare i handen. Gulligt! Matchen slutade 1-1 och var väl en typisk "alla på bollen match", men hur sött som helst! För övrigt vann NÖBBELE med 1-2 och det tål ju att nämnas både en och två gånger. Barnens kusin spelade så bra, men fick gå ut pga skada senare. Denna dagen var 1 juni, vilket inte kändes direkt. Regnet nästan öste ner och det var riktigt, riktigt ruggigt! Så känslan av att komma in till en varm brasa, ett glas vin och en varm famn i form av sambon det var en härlig känsla det!

På lördagen var det Nöbbeledagen. Vi gick ner med Leia i vagnen och tittade när Saga spelade sina matcher. Man har alltid tyckt att det är töntigt hur föräldrararna skriker osv, men förstår nu för man blir verkligen inne i det! Tror att pappa Niklas var riktigt stolt över sin söta fotbollsflicka. Hon är duktig på att skjuta. Sedan bar det av till världens bästa Ebbe för tvåårsfirande. Det var riktigt gulligt hur han sa "Jejja" gå. Så tog han hennes hand och ville hon skulle gå med. Sedan satt han med henne i soffan och pussade på henne. Han var så tuff i sin stjärntröja. Det bjöds på riktigt gott fika och såklart en biltårta. Tack snälla Emelie & Robin för en trevlig eftermiddag!

   Den fina tårtan

Eftermiddagen fortsatte lika bra. Niklas körde in till stan för att hämta hem den nya cykeln han köpt till Viggo. Sedan gick vi neråt Värnövallen för grillning och trevligheter i tältet. Alla "mammorna" och deras sambos med barn som var på kalaset kom och vi hade ett bord. Vilken trevlig afton! Bara grillade, pratade och drack lite vin och hade allmänt trevligt. Så var det ju givetvi andra Nöbbelebor där också och musik. Jag tänkte först när jag träffade Niklas att hur ska jag kunna bo i detta lilla samhälle, då jag egentligen är en stadsmänniska, men det ska jag ärligt säga att jag trivs och människorna här är fantastiska!

   

Såhär trött blir min av att gå på kalas.  Så Ebbe när vi sjunger för honom :)

    

Blåsa ljusen.   Så på bilden fina Lithea som självklart var en av de bjudna. 

Så vankade vi hemåt kl 22, Emelie, Robin, Edith och Ebbe, Linda, Gustav och Maja och så vi. Nästa dag ställde vi klockan och klockan 7.00 satt vi i bilen på väg emot Ullared. I Växjö hämtade vi upp mamma och jag körde faktiskt både dit och hem. (Skriver mer om Ullared i ett separat inlägg). I måndags var det avslutning på babysimmet för steg 1 och Leia fick diplom och en badleksak. Det är verkligen mysigt det där på måndagarna. Niklas var också med. Kommer sakna badet nu under uppehållet. Efteråt fikade vi med Frida, Johan och Ethel på hyllan (vad annars?). En mysig stund! Gör gärna om det en annan dag. Ska skriva mera snart när den förbaskade appen kommer?! Tycker inte man ska skriva att den är på väg och sedan att det ska ta 1-2 veckor när det nu tagit över en månad. Längtar och längtar. Är ju så mycket smidigare att kunna skriva små inlägg ifrån iphonen eller bara lada upp en bild direkt. Men men nu sussar alla barn sött utom mitt lilla troll. Hon säger att hon vill se ett avsnitt av Rederiet nu... Godnatt på er!   

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards