Strong Angel

Alla inlägg den 3 augusti 2012

Av Johanna - 3 augusti 2012 19:53

Min kära familj sitter ute och kollar sönder TV6, dvs Simpsons, Family Guy och Two and a half men. Då passar jag på att skriva några rader. Ska nog se ett avsnitt Rederiet då jag just nu ligger med värmedyna (!) om magen. Hade glömt hur jävligt på ren svenska det var en viss tid i månaden för oss tjejer. Har ju inte haft detta på så länge pga graviditet och så piller. Men det tog ett tag innan jag fick nytt recept så då blev det såhär. Det dunkar i hela huvudet, magen värker och humöret är inte på topp. Men men nog om det. Ville dela med mig av denna fina bilden på storebror och lillasyster Ingmarsson i Sandstaden idag. Efteråt körde vi och fikade på Hyllan, räkmacka är ju mumma! I morgon är
det sommarfest här i byn, över 120 anmälda. Ska bli roligt! Nehe, nu segar iphonen ihop sig. Trevlig helg! // J

Av Johanna - 3 augusti 2012 12:25

Jag undrar lite över vad ni andra föräldrar eller givetvis ni som inte har barn tycker om detta. Jag kommer vara stenhård från dag ett att min dotter ska säga tack när hon får någonting eller ja/nejtack om hon blir etbjuden något. Likadant säga förlåt om man gjort något dumt. Två simpla saker enligt mig. Det kan göra mig riktigt ledsen om man stått och lagat mat eller köpt någon grej och man inte ens får ett tack ifrån en som är 12 år eller ja ens 7 år. Niklas barn har blivit mycket bättre på att säga tack det måste jag erkänna, absolut. Man ska ju inte behöva påminna när barn går ifrån bordet att "vad sa du, jag hörde inget?". 

En gång på "Små och stora" så blev en 3,5 åring tillfrågad om hon ville ha mera bröd och hon sa "ja, tack". Det kommer jag aldrig glömma. Det gjorde mig riktigt glad! Sen kanske det är lite i överkurs kan många tycka, men jag tycker det är bra. Likaså har man gjort något fel ska man inte fjeska och försöka komma runt problemet, det räcker med sju simpla bokstäver, ett ord, förlåt...

Kalla mig hård, eller moralkärring men jag tollererar inte att man sitter vid bordet och skriker "Mera saft!!" eller en värre "Hämta saften, jag är törstig!". Allt blir ju mycket trevligare om man snällt ber om saften exempelvis, sen menar jag inte att man måste säga ja tack pappa eller ja tack mamma om man är hemma... Men mamma har uppfostrat oss till att säga tack och förlåt och det är det första jag ska lära min dotter. Vi sa alltid ja,tack när vi var hos farmor och farfar tex..

Vad tycker ni andra? Ska det vara ifrån någon viss ålder, är jag för hård eller hur har ni gjort?

Av Johanna - 3 augusti 2012 11:22

Blev väckt med sång av alla utom Leia som efter en jobbig och vaken natt med förmodad värk i munnen då tand nummer två tittade fram på mammas födelsedag så sov hon lite i sin säng. Saga och Viggo hade ritat varsin teckning och frukosten var något udda, med två rostmackor, kaffe, en näve ostbågar, en bulle och ett halvt glas rödvin! Jag är ju som jag är... Men fin frukost var det minsann ;) så öppnade jag mina paketer som jag fått av N och barnen, Glassmaskin, hörlurar, 250 kronor på Cervera och ett fint kort gjort i powerpoint med en hälsning att vi ska på hotell när vi firar vår tvåårsdag, <3

Tack mina älsklingar!! Sedan gjorde Saga sig beredd för 5 timmar framöver med fotboll på Värnövallen.

       

Leia vaknade efter sin powernapp och ville såklart kolla in allt spännande med snören, kartonger och glittriga papper. Så fick hon på sig en sådan söt klänning jag haft när jag var liten. Här med söta storasystern Tova.


Så fixade vi och donade lite, innan gästerna kom. Mina svärföräldrar, mamma, farmor, barnens morfar Kent, hans sambo Annmarie och hennes dotter Linn. Det passade så bra att barnens morfar m familj kunde komma, då de äntligen har semester. Barnen var eld och lågor och hade mycket att visa. Vi fikade med jordgubbstårta som svärmor bakat, chokladbollar som jag och Tova slängt ihop, bullar och blåbärspaj. 

Så hade vi "underhållning" nere i källaren. Saga är ju ett stort fan av Galenskaparna & after shave så vi spelade "Macken", eller rättare sagt jag spelade lite halvtaskigt på pianot och hon sjöng. När vi ändå höll på spelade jag två låtar till som hon sjöng på skolans vårfest. Sedan var det Tovas tur att spela. Bland annat en låt ifrån Twilight. Hon är så duktig! Om hon fortsätter kommer hon gå långt Tova. De säger ju att antingen har man "det" eller inte och hon har det verkligen...

   

Tova spelar och jämte farmor som kom med massa egenplockade blåbär, egenodlad gurka och lingonsylt. <3

   

Mormor med sin älskade Leia. Dom grejer och grejar med allt. Och så på kvällen, när glassmaskinsskålen stått på kylning i 8 timmar gjorde vi vaniljglass. Rinnigt, men supergott! Barnen var ganska exhalterade haha.


Så fixade jag kvällsmaten, som var baguetter och kycklingsallad/röra med räkor, ris, purjolök mm... Det är enkelt, men så himla gott. (Blev väldigt mycket mat i detta blogginlägget kände jag nu). Leia trivdes i "morfar" Kents famn och somnade, men när hon skulle bli nerlagd i sängen, var det inte lika roligt. När gästerna åkte runt halv sju så åkte barnen och N och tog sig ett dopp, medan L sov och jag tittade på underbara OS. Sedan så blev det Monopol för hela slanten, där födelsedagsbarnet vann storvinsten. Fast, den största vinsten har jag ju redan fått, nämligen en underbar familj, fina presenter och så alla hälsningar på Facebook/sms. Vill tacka alla som kom och som tänkte på mig. Hade en toppendag, dock en sjuk magsmärta som man ju kan ha ibland :/ , men den tänkte jag inte så mycket på. På kvällen, när jag läst för S och nattat V så såg vi andra fyra en timme utav filmen "One day", som vi blev tipsade om. Den verkar riktigt bra, fortsättning följer ikväll...

Nu är Viggo och pappa ute och klipper gräset. Vi har precis avnjutit sorbetglass och sett Alshammar och Sjöstrand ta sig vidare till semifinalen på 50 m fritt. Spännande eftermiddag väntar, med ett besök i Tingsryd också för T har räksmörgåsabsitnens säger hon ;)

   Mina fina presenter och kort och så "mina" fina flickor.

Tack igen och kram på er!

// J


Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards