Strong Angel

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2012

Att säga TACK och förlåt...

Av Johanna - 3 augusti 2012 12:25

Jag undrar lite över vad ni andra föräldrar eller givetvis ni som inte har barn tycker om detta. Jag kommer vara stenhård från dag ett att min dotter ska säga tack när hon får någonting eller ja/nejtack om hon blir etbjuden något. Likadant säga förlåt om man gjort något dumt. Två simpla saker enligt mig. Det kan göra mig riktigt ledsen om man stått och lagat mat eller köpt någon grej och man inte ens får ett tack ifrån en som är 12 år eller ja ens 7 år. Niklas barn har blivit mycket bättre på att säga tack det måste jag erkänna, absolut. Man ska ju inte behöva påminna när barn går ifrån bordet att "vad sa du, jag hörde inget?". 

En gång på "Små och stora" så blev en 3,5 åring tillfrågad om hon ville ha mera bröd och hon sa "ja, tack". Det kommer jag aldrig glömma. Det gjorde mig riktigt glad! Sen kanske det är lite i överkurs kan många tycka, men jag tycker det är bra. Likaså har man gjort något fel ska man inte fjeska och försöka komma runt problemet, det räcker med sju simpla bokstäver, ett ord, förlåt...

Kalla mig hård, eller moralkärring men jag tollererar inte att man sitter vid bordet och skriker "Mera saft!!" eller en värre "Hämta saften, jag är törstig!". Allt blir ju mycket trevligare om man snällt ber om saften exempelvis, sen menar jag inte att man måste säga ja tack pappa eller ja tack mamma om man är hemma... Men mamma har uppfostrat oss till att säga tack och förlåt och det är det första jag ska lära min dotter. Vi sa alltid ja,tack när vi var hos farmor och farfar tex..

Vad tycker ni andra? Ska det vara ifrån någon viss ålder, är jag för hård eller hur har ni gjort?

 
 
Annmarie

Annmarie

3 augusti 2012 18:39

Håller helt med dig Johanna. Barn ska lära sig från början att vara artiga, inte då bara inför okända utan också mot sina föräldrar och anhöriga. Ett artigt barn som lär sig att tacka, hälsa fint och bete sig fint får det mycket lättare i framtiden att möta världen, de kommer att bli socialt kompetenta, lättare att få arbete och kommer att bli uppskattade för den de är. Och visst är det härligt att höra barn tacka och säga förlåt, det är det första de egentligen ska lära sig. Men tyvärr , när det finns föräldrar idag som inte själva vet hur man uppför sig, hur ska då barn kunna veta. Vi vuxna är barnens främsta förebilder, och vi har ett tungt ansvar på våra axlar.//Kram

http://www.vindsnurran.blogspot.com

 
Joan

Joan

3 augusti 2012 19:23

Johanna! Håller med dig helt och fullt... Mina barn har fått lära sig detta som du skriver om, och till min stora glädje.. det har mina barnbarn också lärt sig..//J //mamma//mormor//farmor

http://meavitamittliv.wordpress.com.se

 
Emm

Emm

4 augusti 2012 11:15

Jag tycker att det är jätteviktigt att barn tidigt lär sig visa uppskattning och respekt för allt och alla. Det sprider glad och positiv energi. Kram

http://www.emmli89.bloggplatsen.se

 
Johanna

Johanna

7 augusti 2012 21:13

Hej!
Jätte härlig, varm, klok och mysig blogg du har! :-) Jag är också bonusmamma..
Håller absolut med dig om att det är viktigt att kunna uppföra sig, lära sig "sociala koder", och säga tack och förlåt! Det är trevligt, viktigt för både en själv och andra. Det ska vara en självklarhet att man kan göra det! Som du skriver blir man så glad av att höra det!
Är själv uppfostrad så och vet att mamma och pappa eller vi själva(syskon och jag) alltid fick beröm för det och det gjorde i a f mig alltid väldigt glad att höra! :)

Trevlig kväll!

http://mylife-mydreams.bloggplatsen.se

Johanna

9 augusti 2012 21:44

Hej Johanna fint namn ;) Och tack så hemskt mkt för kommentaren! Den värmde. Ska kika in på din blogg nu. =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 6 januari 2015 12:30


  Inleder detta inlägg, med bilden på denna ursöta kanin. Bilden är en av många smycken som finns på http://www.cuteness.se/ . De har även inredningsprylar, coola mobilskal mm. Gå in å kika vettja! Jag är med och tävlar om detta ursöta smycke och ...

Av Johanna - 31 december 2014 10:58

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? - Ja, jag slutade ett av mina jobb tidigare än beräknat. Det är något jag egentligen aldrig skulle göra men det blev för mkt helt enkelt...Det grämer mig fortfarande.   2. Höll du några av di...

Av Johanna - 28 december 2014 20:33

Hej, jag är tillbaka!! Eller nej jag vet inte. Det var otroligt länge sen jag skrev och dagarna har liksom bara passerat. Det låter ju tråkigt och det är inte så jag menar. Vilken underbar sommar och nu då, vilken jul!! Julen är den högtid jag älskar...

Av Johanna - 18 maj 2014 20:54

Det börjar nästan bli tjatigt det här med att jag ska skriva mer regelbundet, men sedan blir det aldrig så. Kanske är det dags den här gången? Vi får väl se...   Idag har inte varit någon höjdardag då jag känt mig febrig och dunderförkyld. Dessut...

Av Johanna - 4 mars 2014 23:09

Dagen började tidigt för L och mig idag. Medan N var påväg hem från nattens jobbpass gjorde L och jag oss redo för dagis / jobb. Jag lämnade Leia redan klockan 6.15. I vanliga fall sover hon i alla fall två timmar till om hon får välja, men hon vakna...

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards