Strong Angel

Alla inlägg under september 2012

Av Johanna - 27 september 2012 16:10

Hej hopp. Passar på att skriva några rader medan Leia leker med alla mormors leksaker. Leia fick feber igårkväll och tillbaka den jäkla nästäppan och snoret. Så hon har varit orolig inatt. Vi skulle åkt och badat alla mammor och barn idag men det fick jag glömma för kan ju inte bada med feber trots hon är pigg för övrigt. Istället lunchade vi med mamma i Emmaboda och gick sedan en långpromenad i mina hemtrakter. Löven är så vackra på träden nu och det luktar så speciellt. Hunden framförallt verkligen älskar det! Igår körde jag till Ingelstad för att senare hoppa på Gröna brigadenbussen neråt Karlskrona för match! KHK-Tingsryd. Bussen var fullsatt och det var ett tag sedan sist då jag mådde skit under graviditeten och sedan hade annat att tänka på som nybliven mamma. Men nu så! Och att andas hockey, att se och så gemenskapen det är känsla! Matchen slutade med 2-4 vinst, så härligt! Fasth gjorde två riktigt fina räddningar annars tycker jag taif skapade mest... Klockan 23
var jag hemma igen och N körde direkt mot jobbet. Ikväll får han börja tidigare, så jag kunde gå på hockeyn.. I alla fall i morgon ska vi, "lilla familjen" på hockey och då ska jag köra. Men gör inget, för på lördag är det ladies night, hemma hos oss! Så jag har köpt spelet "mammasnack" så blir det vin, mat och Singstar. Längtar! Avslutar med några bilder. En är på Leia som provar min gamla gunghäst. Ha en fin torsdagskväll alla, vi ska ha pizza och filmmys för i morgon ska de tre äldsta bort till deras mor... Ps. Bilderna blir stora för kan inte göra de mindre via iphonen så ni vet skillnaden. Och en sak till, vissa tror att livet "tar slut" när man skaffar barn. Mitt har bara börjat!

Av Johanna - 25 september 2012 22:10

för lillebror Ola idag!! Han fick fira sin födelsedag på bästa sätt nämligen uppe i sitt kära Karlstad och dessutom fick han tre poäng med sig hem. Grattis på 19-års dagen bror, älskar dig!

Min dag började kl 7 då Leia väckte mamma (pappa fick sova ut eftersom han skulle jobba natten som kom) och så gick vi upp och gav syskonen frukost och skickade dom till skolan. Efter kaffe / välling tog vi ett härligt varmt skummbad ihop och Leia plaskade hej vilt. Speciellt sen när jag tappade ut det mesta av vattnet och hon kunde sitta där och plaska alldeles själv (jag var ju med såklart men ja, ni fattar). Vi hade en väldigt lugn och inte alls stressig förmiddag (!). Klockan 10 gick vi upp på "Små&stora" som vanligt på tisdagarna för sång, lek och fika med alla mammor/pappa/kompisar. Idag pysslade vi lite då de har tagit kort på alla som går där så dekorerade vi kortet. Jag fick dock skynda mig då Leia har börjat tykännas. Hon har aldrig varit så, men nu skriker hon ofta efter mamma och det hörs vill jag lova! Jobbigt, men klart lite härlig känsla också ;) Hemma fick hon mat och så var det lång lunchsovning som gällde.

Min kompis Linda hörde av sig och undrade om vi skulle ses och så bestämdes det att vi skulle fika på caféet i Ingelstad. Verkligen supermysigt!! Leia och Maja kröp runt och busade medan vi pratade en hel del. Jag tog en laxpajsbit och en marängkaka med bär i, och Linda tog en kladdkaka med kokos på. Sedan handlade hon lite och så kikade vi in på Mylla en sväng innan hemdags. Hemma hade Niklas och Viggo gjort maten, järpar och potatis. Viggo hade på eget initiativ frågat om inte han fick hjälpa till. Så duktig! Saga har varit på kvällsgympa och Tova har läst upp en berättelse hon skrivit ifrån skolan. Det märks verkligen att hon KAN skriva, Målar verkligen med orden och är duktig på att använda de viktiga adjektiven. 

Nu sitter jag här och surfar runt lite efter att ha diskat en megadisk och fixat lite. Barnen sover och Niklas jobbar natt. Känns konstigt, men jag brukar ha både Leia och tvn som sällskap så det är rätt skänt det med utan en snarkande karl jämte sig ;) Även om han är saknad!! 

Sov gott, i morgon väntas ishockey i Karlskrona tack vare att Niklas kunde komma någon timme senare till jobbet i morgon (för min skull) och komma tidigare torsdagsnatten. 

// J

 

Finaste efter badet i morse <3

   

Hennes bild som ska hänga i Sockenstugan bland de andra barnen (jag är ingen konstnär direkt men lite gullig blev den iaf och så Leia nere när hon e mallig för hon kan stå där vid soffan;)

 

Två finfina busungar och så Niklas äldsta dotter läser läxan för oss. 

 

Av Johanna - 24 september 2012 18:53

Klossar är toppen när man är dryga nio månader... Mamma staplar torn och jag river ner och sedan grejar med alla klossarna. <3

Av Johanna - 24 september 2012 15:53

Här kommer lite bilder ifrån helgen. Det sägs ju att bilder säger mer än tusen ord så får bli så denna uppdateringen. Men för att skriva lite kort så var jag och Leia med Fia, Marcus, Lithea, Linda och Maja på Leos Lekland. Det busades för fullt (Leia kröp mest), så åt vi där. Jag tog pannkakor med sylt och grädde, så gott. Sedan blev det kaffe och kaka innan vi begav oss hem för att hämta syskonen och åka och fira min lillebror som fyller 19 i morgon. Han fick 500 på discshop av oss till ett x-boxspel som kommer ut i oktober. Niklas har jobbat hela helgen. Kört
Vid 5 och kommit hem 19. Efter en spelkväll i "Hemmaboda" så somnade de två minsta i bilen och Viggo lyckades hålla sig vaken för han längtade så efter pappa som han ju inte träffat på en vecka. Lördagen blev det frukost och lite tända ljus och mys då regnet öste ner även denna dag. Kl 13 åkte jag med fem barn till Max som hade familjefest så barnen fick ansiktsmålningar och så fick man en Maxbox för 19 kr. Det tog sin lilla tid där vill jag lova!! Tålamodet prövades;) men det var gott och alla var nöjda. Sedan åkte vi till N på jobbet så barnen fick se hur d såg ut för dom undrar vad han jobbar med egentligen. Hur förklarar man hur en processoperatör jobbar? Viggo tyckte det var väldigt intressant! N fick mat eftersom han glömt sin hemma... Sedan stressade vi iväg till min kusin för lek och bus där. Mina kusinbarn leker så bra! E och V var så söta där de låg i hennes säng och spelade gameboy. Tova hade en kompis med och de ville hem så jag körde dom 25 minuterna hem och sedan tillbaka igen för ett hämta S å V och så hem igen... Väl hemma var det underbart att ta lite rödvin och tända brasa och se på ännu ett Eva&Adamavsnitt tillsammans... Igår sov vi ut och kl 12.30 lämnade jag de tre äldsta hos farmor och farfar för jag skulle på Mary kayparty hos Fia. Hon hade gjort kladdkaka och muffins, gott! Men det bästa var ju att få prova alla underbara produkter. Älskar Mary kay!! Hade det för några år sedan och mitt ansikte glänste, haha;) köpte peeling och rengöring till ansiktet. Det hade varit väldigt trevligt om inte Leia vatt på sitt sämsta humör någonsin! Hon vägde sova, illskrek efter mamma och stackars Fia fick bära på henne medan jag provade produkterna. Men men, alla har vi sämre och bättre dagar. Väl hem och hämta de andra och sedan hem till hockeyn på TV. Jaga efter en krypande och snabb Leiis, se hockeyn och samtidigt försöka roa de andra lite. Sedan söva Leia, samtidigt som V gjorde sig beredd för Bingolotto. När N kom hem sov Leia och nästan jag med på soffan;) fan, vad tufft det kan vara ensam med fyra barn. Men allting går, bara man ger sig fan på det. Nu väntar dock städning, och tvätt som man inte hunnit med... Oj, blev rätt långt det här inlägget visst. Här kommer bilderna iaf, kram!

Av Johanna - 19 september 2012 22:38

Godkväll på er alla!

Dagen idag har varit bättre än igår. Allting blev så fel...

Leia vaknade kl 7 och jag gav henne välling, bytte blöja osv. Efter en timma tog vid ett härligt bad innan hon skulle sova en runda till, men det vägrade hon och hon vägrade att vara vaken också för hon var inte alls glad. Vi gick i alla fall upp på Små&stora och sjöng och mös med kompisarna. Så härligt att det finns i samhället här! (Vi bor bara mitt emot i princip). Jag sminkade mig inte ens faktiskt och många sa jag såg trött ut och det var jag för Leia hade vaknat flertalet gånger under natten och sparkat, gråtit, tappat nappen osv. Det är väl typiskt den tiden nu när dom är dryga 9 månader då de drömmer så intensivt och är livrädda för att vara ensamma har jag hört. Dessutom har hon vägrat vällingen tre kvällar i rad (dock inte ikväll tack och lov). Så är hon inte det där "snälla" barnet som sitter och leker längre utan det kryps överallt och rivs ner saker, dras i sladdar,ställs sig upp i soffan osv. Det är så roligt att vi har en sådan livlig tös, men visst blir man trött!

När Leia sov middag sov jag också. Jag bara sov och sov. Hur kan man vara så trött och slut i kroppen? Jag har ETT (fyra barn). I alla fall ska jag försöka förklara lite nu. Inte ens min sambo förstår på riktigt så begär inte att någon ska förstå. Misstolka mig inte nu, jag är INTE på något sätt sjuk eller så, men vill inte hämna där, därför skriver jag detta nu.

1999, när jag var åtta år tog min pappa sitt liv som jag skrivit lite tidigare om. Jag var hans flicka, den enda och vi hade vekligen något speciellt. I alla fall så skrev han ett brev och där stod bland annat att jag skulle vara stark. Det såg jag som ett löfte jag absolut inte fick bryta. Man skulle inte gråta, inte heller visa sig svag. Skolkuratorn kopplades in direkt efter pappa dött (efter sommarlovet), men jag teg som muren om hur jag kände. Eller när mamma frågade så böt jag samtalsämne direkt. Detta har jag senare fått äta upp. För ni som gått igenom något väldigt svårt, vet att det kani nte slinka förbi obemärkt. Det går inte?! Alla är olika psykiskt och fysiskt, men alla känner någonting. Och det började jag göra framförallt kring 14-15 års ålder. Då skrev jag mycket dagbok och så anfötrodde jag mig till mamma och försökte gå på BUP och pratade (utan framgång då hon såg mig som en liten unge vilket jag verkligen inte var då). När jag var 17 år och bodde själv nere i en lägenhet i staden så gick allting bra för mig, men det var ändå tufft och jag kunde läsa till ett prov exempelvis religionkunskap A. Jag fick MVG på första provet, och på nästa hade jag precis G. Behöver jag säga att jagf var riktigt besviken? Ändå hade jag läst lika mycket till båda. Och vet ni varför? Alla bokstäver klumpade ihop sig, jag såg inte vad som stod och tankarna var långt långt iväg. Jag satt på Socialkunskapen och de ropade upp mitt namn och jag sa "va??!" "eller ja, jag är här.:". Fast jag var ju inte där, jag var någon helt annanstans. Låter detta luddigt? Begär inte att någon som ska förstå. Men i alla fall fick jag via ungdomsmottagningen kontakt med en läkare som mot min vilja skrev ut antidepressiv 20 mg (lägsta dosen) och den går jag fortfarand på trots två försök att sluta. Mitt ex ville jag skulle sluta. "Vadå du har ju mig". "Gör inte jagdig lycklig?!!". DET HANDLAR INTE OM DET. Just nu har jag allt jag någonsin önskat, precis allt. En dotter jag älskar mer än ord kan beskriva, en sambo med ögon jag väntat på och med ett hjärta av guld, en familjefader och så hans barn som älskar mig och som jag verkligen älskar sjuk mycket tillbaka!! Och för att inte tala om min bror och mamma...

Men i alla fall, jag äter medicinen för att annatrs skulle jag vara frånvarande och lite "off" jämt. Min kusin som är distriktsköterska tror att det är något ämne som felar och att det är genetiskt. Det tror jag stenhårt på. Och ni får döma mig om ni vill, men min pappa fick medicin, en väldigt stark en. Han tyckte att det var idioter som tog sådana lyckopiller. Jag tycker han är en idiot som istället lämnade sina två barn som han satt till världen. Så nej jag sköms inte över den jag är eller att jag äter en låg dos emot något som kunnat bli så mycket värre. Och försök förstå, det handlar inte om det man har utan om något jag inte kan sätta fingret på!!

Älskade N, du säger du hittat den bästa man kan hitta. Även om jag inte håller med så är jag glad du okrkar med mig ibland när jag är down eller bara oförklarligt frånvarande. Det måste vara påfrestande att leva med en människa som mig, men tro mig jag kämpar och tänker en dag vara utan medicin för livet är som jag sagt så ofta en dans på rosor, men en dans med svåra steg. Ta hand om varandra och om jag är off någon gång, eller kanske drar mig tillbaka beror det inte på er, enbart mig. Hoppas ni förstår lite vad jag nu prentat ner. 

Snart dags för sängen även om jag vill skriva ännu mer. Kanske blir några diktrader i mitt lilla block jag har. 

Kram och natti // J


Avslutar med lite bilder från idag / i veckan också:)

 Dagens underbart goda lunch på Grand samarkand. Kycklingsallad / bakpotatis.

 

Leia och jag på Kaskad i måndags efter ett "dyk ifrån kanten".

 

Hon är en duktig simmare nu ;)

 

Denna fina klänningen (MeandI) har hon fått ifrån min mamma.

 

Jag är full med blåmärken rätt ofta på benen. Fattar ingenting??

Av Johanna - 19 september 2012 22:02

Många människor säger att man kan inte älska en artist eller kändis. Nej, kanske inte så som man kan älska sin partner, och inte heller kompismässigt såvia man inte känner personen. Men jag ÄLSKAR artisten P!nk. Hade jag inte varit hetero hade hon legat längst upp på min lista för sin kvinnlighet och underbara utstrålning. Jag känner inte henne, men alla artister har ju en image, och så hör man om saker de gör. Pink har jag lyssnat på sedan 2001 och många tårar har kommit ut eller besparats tack vare hennes musik. Jag har köat tretton timmar i iskall kyla för att få se henne live i såväl Ullevi som Globen i Stockholm. Det var kallt, fruktansvärt jobbigt, men den värme ag fick lever jag fortfarande på idag. Jag tycker faktiskt man kan älska en kändis. För Pink skriver sina låtar själv, (som en artist ska!!), sjunger som en gudinna, skriver texter som berör och som framförallt betyder något! Därför älskar jag henne och att hennes nya skiva kom igår betyder lilla julafton. Näst senaste konserten hon höll i Sverige stod mamma och jag längst fram och Pink tog min hand. Det är ett sådant ögonblick som etsat sig fast på näthinnan. Jag själv skriver mycket, tänker mycket, är ofta glad, men också ledsen /sårbar och "plågas" stundtals av det som varit. Man kan känna att man identifierar sig med en människa och att man reflekterar så bra till texterna. Hur många skilsmässobarn världen över tror ni har "överlevt" tack vare "Family potrait?" 

Att jag skriver detta nu är för att jag ikväll tittat igenom senaste konserten hon gjorde ifrån London i torsdags, tillbaka ifrån sin mammaledighet vackrare och piggare än någonsin. Visst glömde hon texterna relativit ofta, men det är Pink, hon bara skrattar och vi kan inte sluta älska henne för det.

Kommer och tänka på tiden då jag var tonåring. Där är det viktigt att man har någon eller något att se upp till. Jag har alltid haft mamma eller min bäst vän Josefine, men nu menar jag en förbild. Jag ville se ut som Pink (piercade mig i näsan, satte in ring sedan och så piercade jag tungan). Dock färgade jag inte hela håret rosa, bara en slinga. Men då kände jag mig cool och lycklig. Löjligt tänker jag nu, men alla vet att tonårstiden är jobbig och full med identitetsfrågor.

Kanske är detta svårt att förstå (svamlar jag?), men jag ville bara skriva några rader om en kvinna vars musik hjälpt mig och så många andra att andas lite lättare, varje dag och varje kväll. 

 

 

ps. glömde ju det viktigaste: att hon säger vad hon tycker och står för det!! Det är jag både älskad och hatad för, men hellre det än att tiga och inte tycka. Alla tycker väl för fan någonting??

Avslutar med texten ifrån en låt ifrån den nya skivan "The tryth about love". (duett)

"Just give me a reason"

Right from the start
You were a thief
You stole my heart
And I, your willing victim


I let you see the parts of me
That weren't all that pretty
And with every touch you fixed them

Now you've been talking in your sleep
Oh, oh, things you never say to me
Oh, oh, tell me that you've had enough
Of our love, our love

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second
We're not broken just bent
And we can learn to love again

It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

I'm sorry I don't understand
Where all of this is coming from
I thought that we were fine
(Oh, we had everything)

Your head is running wild again
My dear, we still have everythin'
And it's all in your mind
(Yeah, but this is happenin')

You've been havin' real bad dreams
Oh, oh, you used to lie so close to me
Oh, oh, there's nothing more than empty sheets
Between our love, our love
Oh, our love, our love

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second
We're not broken just bent
And we can learn to love again

It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

Oh, tear ducts and rust
I'll fix it for us
We're collecting dust
But our love's enough

You're holding it in
You're pouring a drink
No, nothing is as bad as it seems
We'll come clean

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second
We're not broken just bent
And we can learn to love again

It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

Just give me a reason
Just a little bit's enough
Just a second
We're not broken just bent
And we can learn to love again

It's in the stars
It's been written in the scars on our hearts
We're not broken just bent
And we can learn to love again

Oh, oh, we can learn to love again
Oh, oh, we can learn to love again
Oh, oh, that we're not broken just bent
And we can learn to love again

Av Johanna - 18 september 2012 15:42

är minst sagt i farten här hemma nu;)

Av Johanna - 13 september 2012 07:59

Skolfotografering. Vi har haft en lugn morgon. Niklas åkte på utbildning kl 7 ca och jag gjorde frukost och fikat med till skolan. Sedan tog de på kläderna vi/de valt. Tova valde en tunika hon fått av mig:) När barnen skulle gå kröp Leia ända till dörren för att säga hejdå. Hon vaknade kl 5, men somnade lyckligtvis om efter välling och en del prat. Nu väntar kaffe och så får vi se vad dagen har att erbjuda. Det jag vet är att Saga ska på barnkören och jag dramakören. På söndag medverkar vi i kyrkan, kul! Kolla bilden, visst blev de fina alla tre? <3 (Tova går i sexan, Viggo trean och Saga ettan)

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards