Strong Angel

Alla inlägg under oktober 2012

Av Johanna - 12 oktober 2012 15:42

Ligger just nu och tittar på tv på hotellrummet. Snart blir det nog en runda på stan innan middag på underbara Källaren och kanske Harrys ikväll för att dansa lite, inte för att jag kan det utan för att det är roligt. Detta är ren lyx. Bara få vara, koppla av ock andas. Man behöver ladda batterierna ibland, full med ny energi för att ta hand om barn och hem. Nu ska vi ner till entrén och ta lite kaffe... Ha en fin helg, det ska vi ha!;) Avslutar med en bild på storebror och lillasyster från igår då vi alla badade på Kaskad och mös.

Av Johanna - 10 oktober 2012 21:28

Som så många gånger förr så skriver jag det igen - tiden bara rusar iväg. Leia blev tio månader idag, inte klokt.<3

På tal om Leia så när jag väl hade fått alla barn i säng, diskat upp osv och lagom till Niklas kom hem och vi skulle kolla på ett avsnitt av Sex & the city så vaknade Leia igen, och höll i gång till halv 4 på morgonen! "da da da da da... " och så bara flinade hon. Vet inte varför heller då hon sovit som hon skulle på dagen mellan 12-14 ca. Jag hade rejäl magvärk och var trött efter en kväll hemma själv med alla, så det var inte speciellt kul, men bara att gilla läget. I alla fall så var hon uppe igen vid 7 och 9.30 somnade hon igen och vi sov fram till 12.30 Riktigt skönt och välbehövligt så där försvann den förmiddagen...

Trots detta har vi hunnit med en hel del idag. Jag tog med två av "mina" fina flickor och gick på ettårskalas för lilla Ethel. 

   

Ethel ska öppna sin present hon fått av oss "mammor" och så jämte med mamma Frida. De matchade varandra snyggt!

 

Edith och Leia "pratar" och så Saga och lillasyster som hittat tutan på Bobby caren.


Just det, när vi gick till kalaset gick vi genom skogen och Saga har lärt sig om alla träden och dess löv i skolan så hon hade förhör med mig. Det har ju varit en underbar höstdag idag! Vackra färger på löven och så solen som skiner. Så direkt efter kalaset gick jag och Jenny runt Torp. Jag verkligen älskar den rundan! Den blir faktiskt aldrig tråkig. Önskar att vi kunde gå oftare J och jag även om vi försöker gå minst en gång / vecka. Jag hann precis hem och lämna av Leia så körde jag med Saga till Linneryds badhus. Viggo har slutat simskolan nu för han är så stor och har inte behov av det längre så han var hemma och lagade mat med pappa och körde bilbana med farfar som kom förbi en runda. En bättre dag idag för honom och han fick så äntligen sin lilla present jag köpt i Stockholm. Han la sig och skippade faktiskt Kalle Ankatidningarna ikväll för Smurftidningen han fick! 

Jag satt och tittade när S simmade och det märks att hon verkligen gillar att komma till badet. Hon simmade faktiskt några simmtag själv så nu snart så...! Efteråt hjälpte jag henne med schampo/balsam och sen fick hon välja och tog en korv och en liten chokladkaka. 

Hemma sedan hann Tova och hon baka vaniljcupcakes innan det blev sängen och högläsning av läxan innan alla sussade gott! Först nu har man lite egen tid och det känns lyxigt, men den uppskattas SÅ! Bara att kunna se en film tillsammans eller ens ett avsnitt av någonting. 

I morgon ska vi fira att Niklas och jag varit tillsammans i 2 år. Inte jättelänge, jag vet men det är ändå roligt och barnen tyckte det var roligt förra året. Då gjorde de två minsta geléhjärtan och skrev J <3 N. Vi ska åka till Kaskad allihopa och bada då N ändå är ledig. Mysfaktor på hög nivå! 

Kram // J

   

Av Johanna - 9 oktober 2012 12:57

Efter en tur till storstaden är jag nu hemma i vardagen med bråk och osande koskitslukt. Men det är som de säger att borta bra, men hemma bäst! För visst älskar jag att komma till storstaden! Allt man kan tänka sig finns runt hörnet och man kan åka vart man till med t-banan, sätta sig på alla möjliga mysiga fik och såklart gå runt på Åhléns city, men visst blir man trött i huvudet av stressade människor till höger och vänster, att få köra barnvagnen i rulltrappor, låsa in väskan och att hitta tillbaka till samma skåp, samt att leta upp spår 10! Men allt detta har gått bra. Hela den här minitrippen har styrkt mig. Det har gått över förväntan med Leia både 4 timmar dit och 4 timmar hem med tåg. Måste börj med att berätta om hemresan. Min faster L följde mig till T-centralen och hjälpte mig att låsa in väskan. Sedan gick jag runt med Leia på staden. Timmar senare var det dags att leta upp vad själva järnvägsstationen låg, och att hitta till skåpet CA15 samt vilket spår tåget gick ifrån och vart det låg. Ni som känner mig vet att jag är alltid sådan som "det hinner jag" och det gjorde jag också, men med hjärtat i halsgruppen. Tåget var fullt så jag tackar min goda stjärna att jag hade beställt platsbiljett till mig och Leia. Men vilket projekt att komma in med barnvagn! Det stod ju vagn 9 så någon vänlig själ hjälpte mig lyfta in barnvagnen, men sedan märkte jag att det var andra sidan vagnen man hade mer utrymme för barnvagn så fick be folk backa ut så vi kom ut med barnvagnen igen och skynda skynda så inte tåget hann att gå. Bort till nästa sida och fråga om hjälp igen med vagnen och in med väskor vid vagnen också å sen gå med Leia en bit till våra platser. Ja jissus, men jag fixade det och allt gick över förväntan!!!

N körde oss till Alvesta på fredagsem för då sparade vi både tid och pengar. Leia fick gröt på tåget och vi läste böcker, kikade i fönstret mm och så väl framme i Stockholm mötte min fasters man H oss och vi tog tvärbanan ca 5 min oc så gick vi 5 min så var vi framme vid deras nybyggda femrummare.

   

På lördagsmorgonen åt vi, min faster, hennes man, deras dotter, mina två andra kusiner, farbror B och farmor en stadig frukost med blåbärssmoothie, rostade mackor, ägg, kaffe ja allt man kan tänka sig. Vi hade denna "släktträff" för att ha en fototävling i familjen så dagen skulle gå under fotografitets tecken och vad passar väl bättre än ett besök på Fotografiska museet. Vi gick dit längs vattnet och tog sedan T-banan till Slussen där vi mötte upp min andra farbror med sambo som bodde på hotell i närheten. Fototävlingen skulle vi sedan ha på kvällen och alla i släkten hade fått skicka in två bilder / katoegori som var: 1.årets bild 2.natur/miljö 3. ögonblick 4.humor 5.familj/vänner och så skulle vi rösta vi som var där sedan på alla bilder. Man fick ge en bild 5 p, en 3 p och en 1 p och så slogs poängen ihop till en vinnande bild i varje kategori. 

   

Jag gick mest med farmor och Leia. Det märktes att Leia kände igen farmor annars var hon VÄLDIGT mammig under resan. På bilden är en mycket god chokladkaka med hallon och grädde som farmor bjöd på då vi alla fikade tillsammans högst upp i museets restaurang.

Vi begav oss sedan hem då min lilla kusin D och Leia ville sova. 

   

Såhär utslagen blir man av att vara i storstaden... och på högra bilden syns Gröna lund.

Halv tre var det dags för fotovisning och lite frukt och vin till tilltugg. Faster hade gjort en bra sammanställning bland fotorna så man lätt höll koll på vilka som man hade att välja på i de olika kategorierna. Leia satt i en stol och jag mutade henne lite med en bulle, vilket gick toppen ;) Jag tänkte lägga upp mina "bidrag" till tävlingen här sedan. Efter alla bilder hade visats så åt vi sydafrikansk köttgryta med rostade grönsaker och potatis. 

   

   

 

Årets bild vanns av min farbrors sambo som tyvärr var hemma och var sjuk men dottern C tog ett priset. Den bilden som vann var en mkt fin på min kusin med en röd blomma i handen och ett slott i bakgrunden. Något som var roligt var att mamma vann kategorin årets ögonblick. Bilden var en kråka som precis lämnade bordet framför ögonen på dom. Ska lägga upp den sedan då min faster skickat alla vinnande bilder... Min ena farbror vann mest och lite tråkigt så var inte mina bilder med bland topp tre på någon av kategorierna, men hade någon ifrån min familj varit med hade nog resultatet blivit lite annat kanske, vem vet. Hade behövt deras röster, men det var väldigt roligt och det är huvudsaken! MIn söta kusin sa till mig att "jag tycker dina bilder var väldigt fina".

 

 

Riktigt roligt att man kan åka iväg såhär en sväng ibland, leva livet och vidga sina vyer! Kram på er, nu är Leia vaken igen och kommer här och drar i datorsladdarna som är hennes favoritsyssla.

// J


   

Av Johanna - 9 oktober 2012 12:45

Hejsan! Är nu tillbaka efter en riktig feberdag igår och en resa från Stockholm. Har haft väldigt trevligt, och det ska jag skriva om i nästa inlägg, men tänkte lägga upp ett litet inlägg nu med de senaste inköpen till Leia.


   

Tights, tunika och strumpor ifrån Polarn o Pyret. Riktigt snygg förägkombination och ovanlig sådan, men det var väldigt fint ihop tycker i alla fall jag. Detta är första plagget jag köper till Leia i stl 80. Hon bara växer och växer! 68 har jag definitivt fått plocka undan nu. Så det till höger är en vit tröja och klänning ifrån butiken Zara, som en kompis tipsade mig om. Det var sjukt mycket folk överallt så blev inte att vi stannade där inne så länge men, ja hittade ju detta i alla fall.

Niklas barn har ju så mycket kläder och växer ju inte i samma takt som Leia precis ;), men något ska ju självklart de också ha när man varit iväg några dagar så Tova och Saga fick Cupcakesformar och en hel bok med massa smarriga recept. Viggo fick inte sin present som var en serietidning med massa smurfberättelser för han skrek bla "jävla idioter" osv för han inte fick sitta vid datorn mer och det tollererar INTE jag. Nu har vi skrivit ett schema med exakta tider för barnen så de ser på papper vad som gäller. Tråkigt, men rättvist i alla fall...

 

Här är Leias nya fodrade cupcakesmössa som jag beställt. Supernöjd =)

Och på tal om nytt så vill jag även här skriva ett stort GRATTIS till min kusin Anna och hennes man Patrick som fick en son i fredags. Så roligt med en pojke efter fyra flickor! Han ska heta Jamie verkar det som. Fint namn!

// J

Av Johanna - 5 oktober 2012 19:35

Sitter på ett tåg upp emot Stockholm som ni vet. Min älskade dotter sover gott i mammas famn. Resan har gått så bra. Läst böcker, ätit gröt, kikat i fönstret och MYST. Jag är världens lyckligaste mamma. Att jag fått just Leia. Ni som inte har barn, kan bara säga att det räcker jag ser på Leia eller känner hennes varna andetag så vet jag att jag är lycklig!!!

Av Johanna - 5 oktober 2012 16:05

Hej hopp. Sitter i bilen på väg emot Alvesta station för färden mot Stockholm. Det ska bli roligt att komma i väg lite!:) Innan idag så hämtade jag barnen på skolan och hemma fick Viggo sin nya mössa med Star wars på. Visst blev han fin? Kram på er

Av Johanna - 4 oktober 2012 22:03

Hej världen. Sitter här i min ensamhet och hör tvn i bakgrunden. Jag brukar ha den på även om jag inte alltid tittar utan bara för att höra röster. Niklas körde till jobbet strax innan 21 och Leia somnade innan 20. Ikväll åt vi en god middag med kyckling, bacon, chilli, rödlök och klyftpotatis. Innan dess tog N och gav Leia gröten och jag tog mig ett varmt och underbart skummbad! Man bara låg där och andades i lugn och ro. Jag har alltid velat ha en jacuzzi, men är superglad vi har ett badkar i alla fall.

Så gick jag på dramakören och vi började på en ny låt, Hallelujah med Py Bäckmans svenska text. Den var väldigt hög för oss sopraner. Men rolig och så vacker ju! Sedan så skulle vi ha tre solister och det första namnet vår ledare sa var "Johanna". Så det känns roligt, men lite pirrigt! Ska bli roligt att prova hur det går i alla fall. 

Igårkväll sov jag hos mamma och min bror. Ola och jag spelade sällskapsspelet Hotell efter de andra lagt sig. Det var så otroligt roligt att sitta bara han och jag som förr och prata och spela. Dock spöade han sin storasyster rejält, men sånt är livet ;) Idag har Leia och jag busat med alla leksaker som finns i Emmaboda, men ofta när klockan slagit har hon krupit bort dit och så hör man "kaa" och ibland tom "kock a". Men mest är det "kaa". Ikväll har hon letat efter en sådan här hemma, men sådana antika saker finns inte här ;) Annars så hittade Leia en låda som hon kunde öppna vid spisen med aska i, hundens päls att dra i och en foppatoffla med märken på. Ja, jissus hon är så rolig / busig nu! Sedan tog vi en långrunda i skogen innan vi körde hemåt. Tack mamma för mat, logi och sällskap!

Ikväll fick jag för mig att spela på oddset lången på tre stycken hockeymatcher. Min bror sa till mig att nä, FBK vinner inte borta mot Brynäs det hade jag inte spelat på. Men efter att ha sett hur pigga de såg ut i tisdagens match mot LHC så fick det bli en 2:a där. 1:a i två andra matcher och min insats på 70 kronor blev 620. En mammaledig kämpe tackar vänligt för det, yes! För denna månaden är den sämsta på länge gällande pengar... 

I morgon ska det packas (pakcningslistan är klar) för jag ska ensam åka tåg upp till Stockholm med Leia. Önska mig lycka till ;) 

Kram och trevlig helg!

   

Atlas med sin "minimatte". Föresten visst är den söt den bodyn? Köpt på POJKavdelningen, men vadå det spelar väl ingen roll? Så till höger ser ni min allra första skiva på vinyl. Gissa vem som beställt den?? Det börjar på N och slutar på iklas. Vi har ju tagot upp hans älskade spelare uppe så ska minsann spelas p!nk på klassiskt vis framöver...

 


Ps. Leia är bättre i sin hosta så det går verkligen åt rätt håll nu. Bara lite lite hostig och snorgi nu. 


Av Johanna - 3 oktober 2012 20:35

Det är inte klokt egentligen vad tiden går. Det känns som att jag nyss satt här, ja just här i min gamla säng i Emmaboda. Leia och jag är hos min mamma idag och bara är. Efter mamma jobbat klart gick vi en långrunda och jag andades luften här och mindes gamla tider. Det är två saker jag saknar mest. Det första är min gamla lägenhet på Rådhusgatan för trots kort tid jag bodde där har man ofantligt mycket minnen kopplade dit. Minns en gång då jag låg och läste alldeles ensam och så ringde N. Han frågade vad jag gjorde och sa han saknade mig. Jag sa detsamma och att jag önskade att han kunde komma till mig efter NÅGON eftermiddag jag jobbat utan att behöva tänka på barnen. Och så plingade det på dörren när klockan var 21. Samtidigt pratade vi i telefon och jag suckade för vem kommer så sent en vanlig tisdagskväll? Så stod han där med ett flin och omfamnade sedan mig. Min Niklas

I alla fall så jobbar N natt denna vecka och de andra barnen är hos deras mamma tills på fredag. Då ska Leia och jag ta tåget ifrån Alvesta till Stockholm för att hälsa på min faster m familj och mina farbröder och farmor kommer också. Niklas ska köra oss till tåget och barnen ska följa med och vinka. Minns innan jag ens hade körkort och S och V stod och tog emot mig vid tågstationen i Lessebo. Ja, känns som igår men är evigheter sedan...

Idag har jag betalat trettio miljarder räkningar känns det som. Har ju varit Me&Iparty, Mary key, Blingo, födelsedagar mm och lilla damen växer så det knakar så var tvungen att in en runda på Family house idag där jag hittade en pyjamas bla och så en star warsmössa till Viggo. Så cyklade jag till apoteket och tog ut min och Leias medicin för i förgårnatt hade Leia en hemsk hosta. Hostade ihållande i säkert en timma och hon har varit förkyld i säkert 2 veckor så jag ringde VC och vi fick komma samma dag. Läkaren var jättetrevlig och han undersökte henne och sa att denna lilla damen är det då inget fel på hon är nyfiken och pigg, men förkyld det råder det ingen tvekan om att hon är och hon ska inte behöva hosta så längre. Så fick hon Bricanyl, slemmlösande. Så frågade jag lite snällt när vi ändå var där om han kunde titta på mina händer där jag har mest och han gjorde det och jag frågade om penicillin, men han sa att jag behövde kortisontabletter så nu får man ta 5 tabletter / dag i fem dagar. Lika bra det så kroppen fattar att jag vill vara frisk! Så fick jag även min trötthet förklarad. Jag har inte vetat om det innan att eksem i sig gör att det chockar kroppen och gör att man då blir jättetrött. Jag trodde mest det var psykiskt, men men. Innan vi gick så tackade jag så mycket för hjälpen (Tacksam att det finns så bra läkare som verkligen lyssnar) och så sa han "Självklart. Du som är så fin ska väl inte ha problem med dina händer".  Å, vad det gjorde min dag! För det är ju inte roligt att behöva gå omkring och se ut som fan. I fredags var vi först på förfest med hockeygänget där vi åt smörgåstårta och jag har aldrig gått på ishockey och sett så sunkig ut (känns som det i alla fall). Jag satt i bilen och körde och tårarna bara rann. Nu är det mycket bättre i alla fall. Och vi hade jätteroligt! Tingsryd vann, Leia var superduktig och så. På lördagen hade jag mina fina mammavänner på tjejkväll hemma hos oss där vi åt kycklingröra med baguetter som jag gjort och så vinmys. Till välkomstdrink hade jag köpt min favorit, mouserande jordgubbsvin. Det blev spel, singstar och prat!

På söndagen var vi förstp å lokalfotboll, sedan klädparty hos en mamma i byn. I måndags skulle vi varit på babysim, men fick vara hemma då Leia fortfarande hade feber och var förkyld så hon bör ju inte bada. Annars sa läkaren att man kan vara ute osv bara hon är rätt påklädd...

Kan inte fatta det men nu har ungen börjat prata lite! Hon har ju sagt mamma, men nu hos mormor säger hon "kaa kaa". Fick det till och med på film och så kryper hon fram till klockan när den slår. Hon bara älskar den! Precis som jag gjorde med mormors gamla gökur. Hon testar sin mamma hela tiden. Jag skulle gå upp och hämta en sak på övervåningen och då hittade jag henne vid hundens vattenskål för där ville hon bada. Känns som att jag bara skriver en massa oviktigt typ vad vi gjort de senaste dagarna, försöker tycka en del i min inlägg men ja så blir det inte alltid.

Det är roligt att komma iväg lite och bara vara. Man får passa på medan man kan. Jag njuter varje dag av att vara mammaledig ska ni veta! Fast kollar platsbanken varje dag också. Vill så gärna ha ett jobb fram tom september 2013 då jag ska plugga lärare/musiklärare! Jag tänker ju alltid att vill man få ett jobb så kan man, men det är inte riktigt så lätt kanske. Önskar jag vore undersköterska eller så. Jag gick tre meningslösa år på Samhäll-språk linjen. Har alltså läst lika länge som en undersköterska och med många svåra kurser, men vad blir man? Och vart är samhället på väg? Varför ska man BEHÖVA plugga universitet om man inte kan/vill? Det är så utvecklingen i det här landet ser ut. Och ni ska veta att jag har jobbat som timvikarie inom äldreomsorgen i över 4 år så erfarenhet har jag. Men man SKA vara undersökterska eller ska man vara över 30 år för annars är man inte mogen? Inte för att skryta men kan man ta hand om fyra barn och hushåll och dessutom älskar att jobba med pensionärer borde man inte kunna få ett litet vikariat då? aja, jag vill inte gnälla utan fortsätter glädjas åt allt jag har. Är så himla rik på kärlek och det räcker för mig.

Ha nu en fortsatt fin vecka! Kram // J

   

 

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards