Strong Angel

Direktlänk till inlägg 6 januari 2013

Vem är jag???

Av Johanna - 6 januari 2013 23:28

Ja, den frågan ställer vi oss alla någon gång. Att: hur ska jag vara och hur är min stil? Det brottas man mest med genom högstadiet tror jag, men nu är det väl kanske inte just min identitet jag söker utan lite vad jag ska göra med den.

Enda sedan jag var liten då de började kalla mig för "författaren" i första klass så har jag vetat att jag ska jobba med att skriva. I högstadiet var jag söker på att Johanna var en blivande journalist, men ju mer tiden gått desto mer förstår jag hur tuff branschen är och pressen på sig att hela tiden leverera. Hela tiden har jag också sagt att LÄRARE, det ska jag inte  bli. Det vore ju som att gå om skolan år ut och år in. Så kom tiden i gymnasiet när jag läste rättskunskap, samhällskunskap, socialkunskap med mera och var inne på att jurist, DET ska jag bli. Men snabbt insåg jag att det är jag för lat för. Jag har alltid haft lätt för skolan, men när jag insåg att jag skulle behöva bo vid böckerna och kanske skulle mina betyg inte räcka endå så föll det också bort. Så i gymnasiet kom jag endå att tänka på hur mycket musiken betydde för mig. Att klinka lite vid de vita tangenterna och drömma sig bort bland dess underbar ljud som kommer ut, det är en obeskrivlig känsla. Så musiklärare fick stå högst upp på listan. Så kom förskollärare fram som ett alternativ. Min mamma är utbildad det och hon rådde mig att inte bli det utan söka mig till vanlig lärare i såfall. Och nu när jag själv har familj, faller det bort. Nog för att jag älskar barn oerhört mycket, men att ansvara för ett och dessutom ha fyra barn varannan vecka hemma det är alldeles lagom som det är. Man får ju liksom inte tröttna på dessa underbara liven... Så kom jag och tänka på grundskollärare i alla fall och då mellanstadiet. För högstadiet vet vi alla hur man var. Jag vill lära ut till de som verkligen vill, inte måste. De allra flesta 10-12åringarna jag känner vill fortfarande någonting med sin skolgång. Så sökte jag in och kom in. Och så kom ett positivt graviditetstest, så att gå en termin för att sedan vara mammaledig kändes totalt meningslöst. 

Men en annan linje jag funderar mycket kring är Ungdom och missbruksvård. Dels för att jag verkligen vill hjälpa andra, och att få se de kanske bli bättre och att man gör någonting viktigt är a och o. Vad är det annars för mening med allt? 

Så, då återstår tre val:

1. Musiklärare, 4,5 år

2. Mellanstadielärare 4,5 år (kanske inriktning musik då läser man enbart 30 p musik)

3. Ungdom/ missbruksvård = behandlingspedagog


Som musiklärare skulle jag verkligen få hålla på med det jag älskar!! Jag tror att jag är bra med barn och ungdomar, men frågan är om det är för "tungt" och att man skulle sakna att vara mer lärare bara? 

Som mellanstadielärare skulle jag nog trivas som fisken i vattnet. Men är jag en sådan typ? En lärare? En vanlig lärare? Det är så svårt!! Jag tänker mycket på hur intressant det låter att läsa ungdom/missbruksvården och jag är väldigt mycket inne på det vissa dagar. Jag har pratat med många som läser/har läst det och de säger det är hur intressant som helst. Men då är det detta; har man det psyke som krävs? Kan man lägga undan jobbet och koppla av hemma? (gäller nog som lärare också ifs). Sedan är ju ingen som undgått lärarnas sommar och vinterlov tex. Dessutom är det måndag till fredag dagtid som gäller! Och har man familj, är det ju det man vill jobba. Men kan man tänka på det? Helgjobb kanske vart tredje helg kanske inte vore så tufft? Och dessutom är det "bara" tre års plugg...

Det kanske finns helt andra linjer att läsa som jag missat helt så tipsa gärna isåfall.

För några år sedan var jag så säker, nu är jag vilse i pannkakan. Jag vet att det slutlgiltliga valet ligger hos mig själv, men tips eller bara vad ni tror skulle uppskattas enormt, och kanske hjälpa mig ett steg på rätt stig....

(sen kan man ju hoppa av osv men är ju bättre att överväga noga innan)

Godnatt // J

 
 
Ingen bild

maria lindqvist

7 januari 2013 06:08

musiklärare eller mellanstadielärare tycker jag.
jag läser själv till förskolelärare/grundskolelärare 1-6 . undervisa i idrott svenska matte naturkunskap.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Johanna - 6 januari 2015 12:30


  Inleder detta inlägg, med bilden på denna ursöta kanin. Bilden är en av många smycken som finns på http://www.cuteness.se/ . De har även inredningsprylar, coola mobilskal mm. Gå in å kika vettja! Jag är med och tävlar om detta ursöta smycke och ...

Av Johanna - 31 december 2014 10:58

1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? - Ja, jag slutade ett av mina jobb tidigare än beräknat. Det är något jag egentligen aldrig skulle göra men det blev för mkt helt enkelt...Det grämer mig fortfarande.   2. Höll du några av di...

Av Johanna - 28 december 2014 20:33

Hej, jag är tillbaka!! Eller nej jag vet inte. Det var otroligt länge sen jag skrev och dagarna har liksom bara passerat. Det låter ju tråkigt och det är inte så jag menar. Vilken underbar sommar och nu då, vilken jul!! Julen är den högtid jag älskar...

Av Johanna - 18 maj 2014 20:54

Det börjar nästan bli tjatigt det här med att jag ska skriva mer regelbundet, men sedan blir det aldrig så. Kanske är det dags den här gången? Vi får väl se...   Idag har inte varit någon höjdardag då jag känt mig febrig och dunderförkyld. Dessut...

Av Johanna - 4 mars 2014 23:09

Dagen började tidigt för L och mig idag. Medan N var påväg hem från nattens jobbpass gjorde L och jag oss redo för dagis / jobb. Jag lämnade Leia redan klockan 6.15. I vanliga fall sover hon i alla fall två timmar till om hon får välja, men hon vakna...

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards