Strong Angel

Alla inlägg den 2 november 2013

Av Johanna - 2 november 2013 23:49

Nu lider denna Alla helgons dag mot sitt slut och ute på kyrkogårdarna i Sverige brinner ljusen för de som gått före oss. Det här är och har i många år varit en betydelsefull dag för mig, och säkert många andra. Det är en sorgens dag, men också lite glädjens dag tycker jag i alla fall för man minns de bra sakerna också. Man tänker helt enkelt efter. Jag minns att mina vänner tyckte det var så roligt att vara hemma hos oss för pappa lekte så och hittade på skojiga saker. Jag minns också när vi satt och tokhejade på Brynäs ihop hemma i tvsoffan, pappa och jag. Men mest minns jag kärleken gentemot mig. Det är något jag aldrig kommer att tvivla på. För jag minns att även när mina ögon mötte den förändrade pappas ögon som var oändligt sorgsna så syntes kärleken ändå. Han var så stolt över mig, och jag över honom. Varför kunde det inte fått förbli så? Vad var det som hände? Hur kan en människa förändras så drastiskt under en så kort period? Jag kommer aldrig få de svar jag letar effter och egetligen spelar det ingen roll, men frågorna finns där och dagar som dessa gnager dom inuti huvudet lite extra... 

   Det gör såå ont att tänka på allt som pappa faktskt missat. Alla mina mästerskapsmedaljer i bordtennis, alla uppträden, mina anställningar jag fått trots jag varit ung, när jag tog studenten, tog mitt körkort och fick barn!! Jag har haft en väldigt br barndom tack vare mamma, men jag tänker fortfarande ibland hur allt kunnat vara. Det är väl normalt, eller? 

  Men idag har jag också mints mina andra fyra änglar som också finns där i hjärtat. Morfar tror jag fortfarande lever ibland, han känns så nära trots att det gick två år sedan cancern dödade honom. Mormors för tidiga bortgång. Hon hade såå mycket mer att ge, så varför fick det inte bli så? Hon var verkligen den mest omtänksamma, godhjätade person man kan tänka sig och jag är tacksam att just hon varit del i mitt liv i över 18 år. Farfar och moster finns också där med många specifika minnen... 

  Idag på förmiddagen kom min kusin och hennes barn. Barnen lekte och vi pratade, åt mat och fikade. N jobbar hela helgen lång så inte setts något alls knappt. En väldigt trevlig fm/em iaf! Tack A och co. för besöket. Sedan åkte Leia och jag mot min hembygd. Farmor, mamma, Leia och jag såg fackeltåget, höra härlig är jorden innan gudtjänsten. Det är den enda gudstjänst jag går på varje år, för den är vacker och berör på riktigt. Så tände dom ljus för alla som gått bort under året. Det var en hel del som jag jobbat med inom vården. En extra tanke till er <3 Avslutnnigen med "Stad i ljus" var magisk med solosång och härlig körsång i refrängen. Däremot saknades många låtar som alltid varit i många år, vilket jag tyckte var synd. Det är bra med förändring, men just i det här fallet ska det vara samma. Precis som på julafton. Kalla mig konservativ om ni vill... Men i det stora hela, en magisk eftermiddag. Leia skötte sig väldigt bra i kyrkan förutom att hon ade svårt att vara tyst och tyckte hon kunde prata hela tiden.    

  Efteråt gick vi till farfar och pappa grav. Någon hade lagt en stor gul ros på pappas grav. Det värmde lite. Jag tände ett ljus på vardera grav och Leia klappade stenarna. Om jag frågar vart morfar är tittar hon upp mot himmelen. Så klok. L ville inte stå still där så jag fick inte mycket tid där, det var synd för jag ville det men jag var där och det är huvudsaken. 

  Sedan gick vi hem till farmor och åt god kycklingfilé med ris. Vi pratade och hade trevligt och spelade såklart Yatzy. Tänk att en sådan dyster dag, kan vara så trevlig ändå. Men det är väl det som livet handlar om? Jag har mimst många jag älskar, men jag har också vunnit minst lika mycket. Min Leia, hennes syskon, Niklas mm betyder ju världen. Gemenskapen vi hade hos farmor ikväll pekar på att livet är tungt, men man måste resa sig och ta vara på allt bra som livet har att ge. Och det tyckte jag vi gjorde ikväll. Tack mamma och farmor! Jag är den gladaste som finns, trots att livet ständigt utmanar och minnet slår ner en finns bla ni som några utav alla livets ljusglimtar. 


 

Natti / J

Presentation


Mamma. "Bonusmamma". Sambo. Dotter. Storasyster. Lärarstudent. Personlig assistent. Taifare. Musikälskare.

Fråga mig

14 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards